تماس وزارت خارجه امریکا با گروه طالبان پس از کشتن رهبر القاعده در کابل

© @https://twitter.com Thomas West
Thomas West - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2022
عضو شوید
فرستاده ای ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان از تماس وزارت امور خارجه امریکا با گروه طالبان پس از کشته شدن رهبر القاعده در کابل خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، توماس ویست فرستاده امریکا برای افغانستان گفت: مقام های ایالات متحده پس از نابودی ایمن الظواهری رهبر سازمان تروریستی القاعده (ممنوع در روسیه) از سوی نیروهای امریکایی در افغانستان در پایان ماه جولای، روابط خود را با رهبران جنبش رادیکال طالبان (ممنوع در فدراسیون روسیه) حفظ کردند و آماده همکاری عملی با طالبان در موضوع مبارزه با تروریسم است.
فرستاده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان امروز چهار شنبه در کنفرانسی در مرکز پژوهش های راهبردی و بین المللی در واشنگتن گفت: "ما در زمان یورش با رهبران طالبان در تماس بوده ایم".
به گفته ویست، این واقعیت که طالبان "الظواهری را [در افغانستان] پنهان کردند، نقض آشکار توافق دوحه بود".
Thomas West - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.09.2022
توماس ویست: افغانستان به سوی جنگ داخلی می رود
این مقام امریکایی افزود: "این یک نقض جدی در تعامل ما با طالبان است. حتی پس از این رویداد، ما آماده تعامل عملی با طالبان درباره مسائل مربوط به تروریسم هستیم".
ویست که به طور کلی درباره تهدید تروریسم در افغانستان صحبت می کرد، خاطرنشان کرد، که شخصاً بیشترین نگرانی را درباره گروه دولت اسلامی در خراسان (شاخه سازمان تروریستی دولت اسلامی، داعش، ممنوعه در فدراسیون روسیه) دارد.
به گفته وی، اندکی پیش از به دست گرفتن قدرت از سوی گروه طالبان در افغانستان، بسیاری از اعضای این گروه از یکی از زندان های محلی آزاد شدند.
او توضیح داد: "من نمی‌دانم کدام طالبان درهای زندان را باز کردند و فکر نمی‌کنم آنها دقیقاً بدانند چه کسانی را آزاد کرده‌اند، اما برخی از بهترین جنگجویان آموزش‌دیده داعش در خراسان آزاد شدند. حدود 2000 نفر است".
ویست در عین حال خاطرنشان کرد، که طالبان "اقدامات بسیار فعالی را علیه داعش خراسان انجام می دهند. ما امیدواریم که آنها (طالبان) موفق شوند".
یادآوری می کنیم، که پس از اعلام تصمیم امریکا مبنی بر بیرون شدن نیروهای مسلح خود از افغانستان، گروه طالبان عملیات گسترده ای را برای برقراری کنترل بر افغانستان آغاز کردند. در 15 اگوست 2021 طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند و رئیس جمهور اشرف غنی از این کشور گریخت. گروه طالبان در 15 سنبله از برقراری کنترل بر همه ای خاک افغانستان خبر دادند و در 7 سپتامبر ترکیب دولت موقت را اعلام کردند که هنوز مشروعیت آن از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала