اهداف تحقق نیافته آمریکا در افغانستان؛ پاکستان برای دستیابی به آنها وعده همکاری داد

© @https://twitter.com بلینکن: برای دستیابی به اهداف مشترک در افغانستان با پاکستان همکاری خواهیم کرد
بلینکن: برای دستیابی به اهداف مشترک در افغانستان با پاکستان همکاری خواهیم کرد   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2022
عضو شوید
حاکمیت یک‌ساله طالبان بر افغانستان، کشورهای همسایه و جهان از جمله ایالات متحده و پاکستان را از رشد تروریسم در منطقه تا جایی نگران ساخته است که اکنون اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم در افغانستان به آمریکا وعده همکاری داده است.
در حالیکه دولت موقت طالبان اخیرا همکاری دولت پاکستان با آمریکا برای انجام عملیات پهپادی در افغانستان را محکوم کرده و خواستار متوقف شدن آن شده است، "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا در دیدار با "بلاول بوتو زرداری" همتای پاکستانی خویش تأکید کرد: ما به همکاری نزدیک در مورد مسائل مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم.
اهداف مشترک آمریکا و پاکستان در افغانستان چیست؟ آیا این همکاری بدین معناست که آمریکا از حریم هوایی پاکستان برای حمله به افغانستان استفاده خواهد کرد؟ همکاری ضد تروریستی آمریکا و پاکستان چه تاثیری بر وضعیت منطقه خواهد داشت؟
احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی افغانستان درپاسخ به سوالات اسپوتنیک می‌گوید، پاکستان در مسیری که ایالات متحده حرکت دارد پا به پای آمریکا گام بر می‌دارد، این همراهی در گذشته موجود بود و اکنون نیز ادامه دارد.
"آمریکا به خوبی می‌داند که چه تعداد گروه های تروریستی در پاکستان موجود هستند، شمار این گروه ها در افغانستان چند است و این گروه های تروریستی کدام اهدافی را دنبال می‌کنند."
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس می‌گوید، پاکستان نیز آگاه است که 11 سپتمبر دیگری در آمریکا و یا هم در کشور دیگری تکرار خواهد شد و می‌افزاید:
"اکنون پاکستان می‌خواهد که با همکاری با آمریکا خود را مبرا نشان دهد و به ایالات متحده بیان دارد، ما دراین حملات شریک نیستیم و ما قبلا گفته بودیم که افغانستان مرکز تروریسم است."
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
به گفته آقای سعیدی از این خطر که 11 سپتامبر دیگری تکرار خواهد شد آمریکا نیز آگاه است. یک سناریوی کلانی از اسرائیل، تا پاکستان و آمریکا آمدنی است و این سناریو 11 سپتامبر دومی نامگذاری خواهد شد.
"پاکستان به پول ضرورت دارد و همه آگاهی داریم که پولی را که آمریکا می‌تواند به پاکستان پرداخت کند هیچ کشور دیگری قادر به پرداخت آن نیست. و این را هم می‌دانیم که پاکستان هم اکنون زیر هدایت مستقیم آمریکا قرار دارد. ما دیدیم که عمران خان نخست وزیر پیشین پاکستان با کمترین سرپیچی از خواسته های آمریکا از مقام‌اش سبکدوش شد."
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
این آگاه مسایل سیاسی در ادامه گفت، آنچه را که آمریکا بخواهد، پاکستان آنرا عملی می‌کند و غیر ازاین بوده نمی‌تواند، زیرا سیاست های آمریکا دراین اواخر طالب محور نیست، بنابراین پاکستان پا به پای آمریکا گام برمی‌دارد. اگر ایالات متحده آمریکا تصمیم بگیرد که در سیاست های خود در مورد طالبان تجدید نظر کند، پاکستان نیز فورا سیاست های خود در برابر طالبان را تغییر خواهد داد.
آقای سعیدی تأکید کرد:
"پاکستان با درنظرداشت منافع شخصی خود، دایم دوست آمریکا بوده، هست و خواهد بود و همکاری های این دو کشور در آینده هم ادامه خواهد داشت وبدون شک هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی از مسیر پاکستان استفاده خواهند کرد."
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
گفتنی است شهباز شریف‌، نخست‌وزیر پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اسلام‌آباد با جامعه جهانی نگرانی مشترک درباره تهدید گروهای تروریستی از افغانستان دارد.
تحریک طالبان پاکستان، عمده‌ترین تهدید امنیتی برای پاکستان محسوب می‌شود و تا حال تلاش اسلام‌آباد برای رسیدن به صلح با این گروه با میانجیگری طالبان افغانستان به جای نرسیده است.
آگاه مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید:
"در گذشته زمانی که گروه های تروریستی و هراس افکن از سوی آمریکا ایجاد می‌شد، پاکستان مدیریت این گروه ها را فقط با امر و هدایت آمریکا انجام داده، نه مستقلانه و به ابتکار خود."
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
آقای سعیدی در اخیر در خصوص همکاری پاکستان و آمریکا و تأثیر آن بر وضعیت در منطقه ، سیاست های چین و شماری کشورهای دیگر در برابر طالبان را اشتباه خواند و گفت تعهدی را که طالبان در مذاکرات برای به قدرت رسیدن به آمریکا داده بود این است که این گروه باید به قدرت برسد و خواسته های آمریکا در منطقه را عملی کند. این که این خواسته ها چه خواهد بود آینده نشان خواهد داد.
گفتنی است پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در قلب کابل، برخی کشورهای غربی نسبت به حضور و عملیات گروه‌های افراطی در افغانستان ابراز نگرانی شدید کرده و گفته‌اند که طالبان به تعهدات خود در مبارزه با تروریسم عمل نمی‌کنند.
با توجه به این نگرانی‌ها، جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، به وزارت خارجه ایالات متحده دستور داده است تا نام افغانستان را از فهرست "متحدان غیرناتوی" این کشور حذف کند.
با این همه، طالبان در واکنش به ابراز نگرانی‌ نماینده‌گان برخی از کشورها در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر مبدل شدن افغانستان به پایگاه تروریستی، این نگرانی‌ها را بی‌جا خوانده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала