طالبان و تقویت دهشت‌افگنی؛ عربستان از تبدیل شدن افغانستان به مرکز تروریسم ابراز نگرانی کرد

© AP Photo / Seivan Selimداعش افغانستان
داعش افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.09.2022
عضو شوید
حاکمیت یک‌ساله طالبان بر افغانستان، کشورهای همسایه و جهان را از رشد تروریسم در منطقه نگران ساخته است. نماینده عربستان سعودی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار حمایت جهانیان از طالبان در مبارزه با تروریسم شد.
کشورهای پاکستان، تاجیکستان، قطر، نماینده‌گان ایالات متحده امریکا، اروپا ، عربستان سعودی و شماری از کشورهای دیگر در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نگرانی‌شان را از بدل شدن افغانستان به پناهگاه امن برای تروریستان ابراز کردند.
فیصل بن فرحان آل سعود که در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کرد، گفت: جهان باید از طالبان در مبارزه با تروریسم حمایت کند. او گفت که باید از تبدیل شدن افغانستان به مرکز فعالیت های تروریستی جلوگیری کرد و در عوض رفاه و ثبات را در آنجا به ارمغان آورد.
این سخنان از سوی همتای چینی وی، وانگ یی نیز حمایت شد. سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند نیز گفت که مشکل تروریسم در افغانستان به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد و از سازمان ملل خواست تا به این مشکل واکنش جدی تری نشان دهد.
جهان از چه راه هایی می تواند از طالبان در مبارزه با تروریسم حمایت کند؟ هدف از کدام تروریسم است؟ و آیا طالبان به کمک کشورهای دیگر نیاز دارند؟
یحیی چاووش، رئیس حزب خط سوم، نظامی پیشین و آگاه مسایل سیاسی در صحبت با اسپوتنیک می‌گوید،از یک سلسله صف بندی های که در داخل حکومت طالبان دراین اواخر صورت گرفته، دیده می‌شود که جناح حقانی مثل گذشته تمایل زیادتری به عربستان سعودی نشان می‌دهد و اکنون این روابط را بیشتر تحکیم می‌کند.
"از آنجا که اکنون مناسبات عربستان سعودی با جناح حقانی مستحکم‌تر شده است، این‌کشور می‌خواهد که نقش بیشتری نسبت به قطر در افغانستان داشته باشد. بدین معنا که عربستان می‌خواهد نقش قطر در افغانستان را کمرنگ و ضعیف بسازد. روی این منظور است که هرازگاهی یا از سوی عربستان، یا از سوی آمریکا یا از طرف کشور های اروپایی و در نهایت از سوی کشورهای آسیایی صدا های علیه تروریسم بلند می‌شود."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش می‌گوید، در شرایط کنونی مشکل اصلی این‌است که هرکدام ازاین کشور ها تعبیر های مشخص خود در مورد تروریسم در افغانستان را دارند، که این وضع به نوبه‌ی خود در پیچیدگی اوضاع فعلی افغانستان تأثیرگذار است.
"عربستان سعودی طوری‌که مشاهده شده، در گذشته نیز از گروه های افراطگرا به خصوص در جنگ های تنظیمی حمایت کرده و از برخی گروه های تروریستی که متعلق به خود شان است پشتیبانی مالی نموده است."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
به گفته آقای چاووش این کشور اکنون شاید جناح مخالف شاخه‌ی حقانی طالبان را تروریست می‌داند و یا هم منظور از گروه های تروریستی دیگر در افغانستان است، ولی در معنا دیده می‌شود که جناح افراطگرای طالبان در داخل افغانستان با گروه های تروریستی مثل القاعده و داعش در ارتباط هستند.
"اکنون که عربستان سعودی در مبارزه با تروریسم خواستار کمک از سوی جهانیان شده است، این سوال مطرح می‌شود که خود این کشور که امکانات فراوانی برای کمک به طالبان در اختیار دارد، چرا از جهانیان درخواست کمک می‌کند؟ پس می‌توان نتیجه گیری کرد که عربستان سعودی می‌خواهد با این درخواست جناح مورد حمایت خود در گروه طالبان را قوی‌تر کند."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
در همین حال، یک نظامی سابق افغانستان که نخواست نامی از وی برده شود، در صحبت با اسپوتنیک می‌گوید: گروه طالبان خود یکی از پروژه های جهانی تروریسم بین المللی است و می افزاید:
"عجیب است که وزیر خارجه عربستان سعودی خواستار کمک جهان با طالبان در مبارزه با تروریسم می‌شود. در رأس این تروریسم نمی‌توان فقط افراطگرا های اسلامی را قرار داد، بلکه آمریکا و متحدان آن از جمله عربستان سعودی خود از جمله اسپانسرهای اقتصادی پروژه های مثل طالبان، داعش، القاعده و گروه های دیگر در جهان بوده و سرمایه گذاری این گروه ها از سوی آمریکا و متحدان آن صورت گرفته است. همه می دانیم که سازمان استخباراتی آمریکا " سیا" مدیریت این پروژه ها را بر عهده داشته است."
این نظامی با تجربه افغانستان می‌گوید که این گروه ها برای حفظ منافع آمریکا، عربستان سعودی و کشور های متحد ایجاد و سازماندهی شده و اکنون اصطلاحاتی چون مبارزه با تروریسم فقط سخنان بیهوده و میان تهی و خالی از حقیقت است که به منظور فریب کشور ها گفته می‌شود.
"ما می‌بینیم که همین اکنون گروه های مختلف تروریستی از داعش و القاعده گرفته تا طالبان پاکستان در داخل افغانستان لانه گرفته و فعالیت دارند و از سوی دیوبندی ها و حقانی ها حمایت می‌شوند. پس گفته های وزیر خارجه عربستان کاملا منتفی است. و این اظهارات فقط به منظور کمک به طالبان و ایجاد ترس و وحشت در جهان بیان می‌شود تا در نهایت زمینه را برای به رسمیت شناختن حکومت این گروه فراهم کند."
با این همه، طالبان در واکنش به ابراز نگرانی‌ نماینده‌گان برخی از کشورها در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر مبدل شدن افغانستان به پایگاه تروریستی، این نگرانی‌ها را بی‌جا خوانده‌اند و اعلام کردند به هیچ گروه خارجی اجازه فعالیت نظامی در افغانستان داده نمی‌شود.
مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز خاطرنشان کرد برخی حلقه های اطلاعاتی تلاش می کنند افغانستان را منزوی کرده واین کشور را به عنوان پناهگاه امن تروریست ها به جهان معرفی کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала