پوتین: تروریستها می توانند برنامه های شوم خود را در افغانستان هماهنگ کنند

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر کنایۀ پوتین به اعلام نتایج انتخابات در افغانستان
کنایۀ پوتین به اعلام نتایج انتخابات در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.09.2022
عضو شوید
ولادیمیر پوتین طی نشستی با روسای سرویس های امنیتی و ویژه کشورهای مستقل مشترک المنافع گفت: تروریست های می توانند در رابطه با کشورهای همسرحدی افغانستان برنامه های شوم خود را هماهنگ کنند.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور معتقد است که موضوع بحث، تلاش برای جلب و جذب همدستان و ایجاد نهادهای جدید یا فعال کردن مجدد خوابگاه ها، برای تامین سلاح برای ستیزه جویان می باشد.
امیر خان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.12.2021
استقبال طالبان از صحبت‌های ولادیمیر پوتین
پوتین گفت که وضعیت در سرحدات مشترک المنافع نیاز به توجه بیشتر دارد. به گفته وی، در آنجا اکثریت تهدیدات امنیتی مشترک شکل می گیرد که اگر به موقع جلوی آنها گرفته نشود، می تواند بر وضعیت کشورها تأثیر منفی بگذارد.
پوتین افزود که گروه های تروریستی و افراطی به فعالیت خود در افغانستان ادامه می دهند و از حمله تروریستی اخیر در نزدیکی سفارت روسیه در کابل یادآوری کرد.
پوتین گفت که به همه یی این تلاش ها، باید به موقع به تهدیدات تروریستها پاسخ داده شود، منجمله با استفاده فعالانه از پتانسیل مرکز ضد تروریستی کشورهای مستقل مشترک المنافع.
Секретарь Совета безопасности РФ Николай Патрушев  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.09.2022
پاترشوف: سیستم های حکومتی ایجاد شده توسط طالبان در افغانستان ناپایدار است
در این مورد جنرال افغانی که نخواست اسم‌اش علنی گردد، گفت که طالبان یکی از پروژه های بود که بالوسیلهٔ امریکا و بریتانیا ایجاد گردیده بود، البته به حمایت مالی کشورهای مانند عربستان سعودی، قطر و شیخ های کشورهای عربی ، بعد از این که امریکایی ها با مخالفت های در مقابل القاعده مواجه شدند، در سال 2001 میلادی برای نابودی آشیانه های القاعده بخصوص در افغانستان، افغانستان را اشغال و ناگزیر سپونسر های جغرافیایی القاعده و سپونسر های مالی طالبان را که محل اصلی شان افغانستان بود، زیر ضربه قراردادند و مدت بیست سال درگیر جنگ طولانی شد.
وی افزود: "درسال 2017 سی آی یی به این نتیجه رسیدند که خود را برای ایجاد پروبلم های بین المللی در مقابل روسیه و چین و پلان های بعدی استراتیژیک در جنوب شرق آسیا برای حفاظت از تایوان، و در شرق اروپا بخاطر اوکراین آماده بسازند. بدین ملحوظ خواستند یکبار دیگر گروه طالبان را حاکم بر افغانستان و از گروپ های درون طالبان برای مقابله با کشورهای آسیای مرکزی و در مخالفت با روسیه تحریک نمایند. ملا برادر و جنگجویان طالبان را یکی پشت دیگری از زندان های پاکستانی ،گوانتانامو و غیره آزاد نمودند تا اینکه برای شان در دوحه قطر دفتر باز کردند، تا بتوانند به شکل منظم الترناتیف برای حکومت بعدی بجای دست نشانده های قبلی شان باشد".
محقق و عطا به جهان: طالبان را به رسمیت نشناسید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2022
محقق و عطا به جهان: طالبان را به دلیل ارتکاب جنایات، به رسمیت نشناسید
جنرال گفت که طالبان و گروپ های ضد کشورهای آسیای مرکزی ازبکستانی تاجیکستانی و غیرهٔ که در جهاد با طالبان همکار بودند، یکجا با القاعده و حتی داعشی در افغانستان جایگاه امن یافتند و در این اواخر گروپ های ضد کشور‌ های آسیای میانه در طی قریب به پنج قرارگاه شان را تحت نام استحکام سرحدات شمالی افغانستان در وجود یک تعداد نیروهای قبایلی وزیرستان شمالی و جنوبی در صفحات شمال افغانستان جابجا و در تصمیم مسکن گزینی می باشند تا از این طریق به امنیت در جنوب روسیه صدمه وارد نمایند. این پلان بالوسیلهٔ با مصرف پول گزاف امریکا و بریتانیا در منطقه صورت می گیرد.
یک تن از دیپلومات های قبلی در این مورد به اسپوتنیک گفت: "بعد از آنکه طالبان قدرت را بدست گرفتند و در افغانستان حاکم شدند، وضع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور کاملاً تغییر کرد و طالبان پلان تامین امنیت سراسری را نداشتند و ممکن توانایی آنرا نداشته باشند. حضور نیروهای ترورستی در افغانستان تصادفی نیست. باید تاکید کرد که طالبان در جهان سازمان تروریستی شناخته شده که تا امروز درج فهرست سیاه شورای ملل متحد قرار دارد. باید گفت که تا به حال، دلایل برای حذف طالبان از فهرست سازمان تروریستی سازمان ملل پیدا نشده است. بناً چنین سازمان، بخاطر زنده ماندانش از همنواه های خود حمایت و تقویه می نماید".
امید تنها یک تن از کارشناسان افغانستان در این مورد ابراز نظر نموده گفت که طالبان به غیر از جنگ، تجربه کار و کشور سازی را ندارند. برعلاوه فشار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی طالبان را نیز تضعیف کرده است. حالا طالبان توانائی مقاومت قبلی را ندارد. نیروهای مسلح تروریستی داخل افغانستان شده اند و طالبان امکانات برای مقاومت علیه گروپ های مختلف تروریستی چون داعش و گروپ های تروریستی ترک تبار و غیره را ندارند که در افغانستان نفوذ کرده اند و به منطقه بسیار خطرناک استند. مردم افغانستان توانایی مقاومت را ندارند، از جنگ خیلی خسته شده اند. در چنین شرایط طبعاً تروریستها به بسیار سادگی میتواند یک قسمت از ولایات سمت شمال را اشغال کنند. خلاصه باید گفت که افغانستان دور از صلح و ثبات است. حالا شرایط آن مساعد شده که گروپ های تروریستی به بسیار سادگی داخل افغانستان شوند و در هر منطقه که خواسته باشند مستقر گردند و مرتکب جنایات شوند.
وی تاکید کرد که برای جلوگیری از وضعیت روسیه و کشورهای آسیای میانه، هرچه زودتر دست بکار شوند در غیر آن مشکلات بسیار مخوفی ببار خواهند آورد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала