اویغورها دردسر تازه برای چین؛ مقام پیشین افغانستان: پکن در تامین مراوده با طالبان فریب خورده‌است

© Photo / Youtube/PressTV DocumentariesDaesh fighters in Afghanistan
Daesh fighters in Afghanistan  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2022
عضو شوید
معاون پیشین وزارت داخله افغانستان گفت که اویغورها و سازمان های تروریستی موجود در افغانستان همه در اصول همان برنامه و خط و مش خلافت و امارت را در سطح دنیا دارند و چین در تامین مراوده با طالبان فریب خورده است.
پیشتر "گنگ شوانگ"، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنانی در شورای امنیت در مورد افغانستان گفت: چین امیدوار است که طالبان افغانستان به تعهدات خود عمل کند، روابط خود را با تمام سازمان‌ های تروریستی به‌طور کامل قطع و همراه با جامعه جهانی قاطعانه با *داعش، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و همچنین با سایر سازمان‌های تروریستی مبارزه کند تا افغانستان دوباره به پایگاه تروریست‌ها تبدیل نشود.
دگر جنرال میرزا محمد یارمند، معاون پیشین وزارت داخله افغانستان در این باره به اسپوتنیک گفت:

"این گروه ها به شمول داعش در فروعات با هم اختلاف کمی دارند، اما در اصل به این عقیده اند که بشر در کرهء زمین تحت یک لوای اسلامی خلافت یا امارت باشد. حاجی فرقان و عبدالحق اویغوری که هر دو در سازمان القاعده اند و یا می‌توان تحریک اسلامی ترکستان شرقی، جنبش انصارالله تاجیکستان، جنبش اسلامی ازبیکستان را شاخهء از سازمان القاعده در بخش کشورهای متبوع شان دانست فعلا در شمال و شمال شرق افغانستان از بدخشان شروع الی فاریاب قرارگاه های ثابت و سیار دارند و با منسوبین سرحدی گروه طالبان در یک تشکیلات کار می‌کنند".

آقای یارمند می‌گوید که گروه طالبان یک دولت روپوش است رهبری اصلی این گروه ها بدست *القاعده قرار دارد هستند کسانی از گروه طالبان که طرفدار تعامل با دنیا هستند اما القاعده اکثریت سطوح رهبری گروه های تروریستی را به‌شمول قدمه های عملیاتی و تکتیکی این گروه ها تابع مدیریت فکر ساخته و با شستشوی مغزی گروه های انتحاری و ترور بزرگان قوم و مخالفین داخلی خود صحنه را به اهداف بزرگ تروریستی آماده می‌کنند که در حال حاضر اولویت های ایشان این موارد را تشکیل می‌دهد:
توظیف یک گروه مذاکره کننده بمنظور فریب امریکا، روسیه، چین، ایران و آسیای میانه، هند، اروپا و…… تحت نام تعامل با دنیا و بستن قرارداد ها در خصوص تامین روابط اقتصادی، حکومت همه شمول و….. تا دنیا را به این اجندا ها مصروف کنند و خود را به فعالیت های تروریستی کلان منطقوی و جهانی آماده کنند. درحقیقت این گروه روپوشی است به فعالیت های پنهانی ‌و اصلی تروریزم.
گروه دیگر در ظاهر وزرا، معاونین، والیها، قوماندان محلی خارج و داخل تشکیل اند که این گروه ها اصلا از برنامه های استراتیژیک خبری ندارند و به کارهای روز مره‌گی مصروف اند وهی مردم را تحت فشار گرفته اند تا مردم از برنامهء میان مدت و درازمدت تروریزم اطلاع حاصل نکنند.
گروه سوم: متخصصین بخش های مختلف القاعده است که وظایف ذیل را به پیش می برند:
الف) جلب و جذب و انکشاف شبکه های تروریستی در برون مرزهای افغانستان.
ب) تمرکز بالای لابراتوارهای بیولوژیک که در آینده می شود نام این بخش را ترور بیولوژیکی گذاشت.
د) گروه های تخنیک سلاح و تکتیک سلاح، که تمام سلاح جمع‌آوری شده از جانب گروه طالبان را از حیث جدید، مستعمل، داغمه کتگورایز می کنند و سلاح ها، وسایط و تانک‌ها را ترمیم و فعال می سازند تا درآینده از این سلاح ها در فعالیت های تروریستی داخلی و خارجی استفاده کنند.
با آمدن طالبان، وضعیت اویغورهای رادیکال در افغانستان چگونه است، دگر جنرال میرزا محمد یارمند افزود:

"با حاکمیت طالبان حاکمیت اویغورها قوی شده و منحیث حاکمان اصلی افغانستان در امور استراتژیک و تصمیم‌گیری مانند طالبان اصلی که اعضای القاعده اند شامل می‌باشند. به همه تروریستان اتباع خارجی تذکره و پاسپورت افغانی توزیع شده و به تروریستان اویغور هم. تروریستان اویغور اکثرا در بدخشان در مناطق خستک، جرم، بهارک، و ردوج اسکان داده شده و چنانچه تذکر رفت پیوند ازدواج بین اویغورها و بدخشانی‌ها در مناطق مذکور صورت گرفته است که این روش سبب ادغام اویغورها در جامعهء بدخشان می‌گردد و از جانبی چندین فامیل اویغور از قدیم (زمان انقلاب چین و قبل از آن در بدخشان) مسکن گزین بودند".

در مورد این‌که شماره جنگجویان *جنبش اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان روشن است، آقای یارمند گفت که عموماً تروریستان خارجی در افغانستان روزانه در قرارگاه ها بسر می برند و در انظار عام ظاهر نمی شوند آنعده تروریستانی که در شهر و قرا و قصبات در روز دیده شوند همه نقاب‌دار اند و تنها چشم شان را می توان دید و بس.
معاون پیشین وزارت داخله افغانستان اضافه کرد:

"اما آنچه مردم محل تخمین کرده اند تعداد این ترورست ها به 250 نفر تخمین شده که مربوط اویغورهای شامل القاعده در بدخشان می شوند. جنبش اویغور ها به همین علت در بدخشان وضع الجیش دارند که بالای نا امن سازی در چین کار کنند چونکه القاعده به مثابهء سازمان جهانی این حرکت ها را در هر کشور و بنام هر کشوری ایجاد کرده به خصوص در چین که در وجود مسلمان در ساکن درسین‌کیانگ این حرکت تاثیر به سرایی داشته است".

آیا جنبش اسلامی ترکستان شرقی تهدیدی جدی برای امنیت چین است، آقای یارمند افزود:

"چین در تامین مراوده با طالبان فریب خورده چونکه طالبان به هیچ وجه از مسایل عقیدتی خود در برابر کمک‌های اقتصادی و قرارداد های تجارتی و حتی برسمیت شناختن از دشمنی با چین دست بردار نیست. آنچه چین تا حالا انجام داده خود فریبی بیش نیست بنا تحریک اسلامی ترکستان شرقی تهدید درجه اول به دولت و مردم چین است".

بر اساس گزارش سال 2020 شورای امنیت سازمان ملل متحد، گمان می‌رود که چند صد جنگجوی اویغور در افغانستان حضور داشته باشند.
*گروه‌های تروریستی ممنوع در روسیه
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала