شمع افروختن به یادبود از قربانیان حمله بر آموزشگاه کاج در بامیان

© Sputnik / Z. Safariبامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه
بامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2022
عضو شوید
ده‌ها تن از باشنده‌گان مرکز بامیان خواستار توقف کشتار هدف‌مند جامعه هزاره و شیعه شدند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، ده‌ها تن از باشنده‌گان مرکز بامیان شام شنبه، ۹ میزان، در چوک "شهید ضحاک" تجمع کردند و شعارهای "نسل‌‌کشی هزاره‌ها باید متوقف شود" در دست داشتند.
محمد عطا، یکی از اشتراک‌کننده‌گان این گردهمایی، می‌گوید که هزاره‌ها از سال‌ها به این ‌سو به‌صورت هدف‌مند کشته می‌شوند و این حملات نمونه‌های بارز "نسل‌کشی" است.
عطا می‌افزاید، ما از جامعه‌ جهانی و نهاد‌های حقوق بشری می‌خواهیم که نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان را به رسمیت شناخته و برای جلوگیری از آن به‌گونه جدی اقدام کنند.
زهرا، از دیگر اشتراک‌کننده‌گان این گردهمایی، می‌گوید که بیشتر قربانیان حمله‌ انتحاری در آموزشگاه کاج، دختران زیر ۱۸ سال بودند که می‌خواستند برای آزمون کانکور آماده‌گی بگیرند.
او با انتقاد از مواجهه جامعه جهانی می‌گوید که جامعه جهانی و کشور‌های منطقه به جای اعلامیه دادن، باید به‌شکل عملی از هزاره‌ها در افغانستان محافظت کنند تا از چنین حملات مرگ‌بار در آینده پیش‌گیری شود.
بر‌بنیاد گزارش سازمان ملل متحد، در حمله انتحاری روز جمعه، ۸ میزان، ۳۵ دانش‌آموز که بیشترشان دختر هستند کشته و بیش از ۸۰ تن دیگر زخمی شدند.
این رویداد با محکومیت‌های گسترده جهانی مواجه شد و طالبان در تامین امنیت اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور ناکام و مسوول این رویداد دانسته شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала