نور و‌ امید؛ نخستین کنسرت بزرگ انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در پرتگال برگزار شد

© https://www.facebook.com/ahmad.sarmastنخستین کنسرت بزرگ انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در پرتگال
نخستین کنسرت بزرگ انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در پرتگال  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.10.2022
عضو شوید
پس از تسلط دوبارۀ طالبان و مسدود شدن انستیتوت ملی موسیقی افغانستان؛ اولین کنسرت این نهاد با عنوان "نور و‌ امید" در کشور پرتگال برگزار شد.
به گزارش اسپوتنیک، داکتر احمد ناصر سرمست، ریئس و بنیانگذار انستیتوت ملی موسیقی افغانستان از نخستین کنسرت این نهاد که روز شنبه (1 اکتبر) در بزرگترین تالار موسیقی شهر لیسبون "پایتخت پرتگال" برگزار شد خبر داد.
آقای سرمست تاکید وزرید که از این کنسرت استقبال خوبی به عمل آمد و هشت دسته هنری و ارکستر نیز در آن هنرنمایی کردند. برعلاوه این کنسرت با استقبال مقامات کشور میزبان، نهاد های حامی این انستیتیوت و افغان‌های مقیم پرتگال نیزقرار گرفت.
گفتنی است برگزاری این کنسرت برای حفظ داشته های فرهنگی افغانستان، برای مردم این کشور امید بخش است.
این کنسرت بزرگ که با یک دقیقه سکوت به یاد بود و حرمت به شهدای مرکز آموزشی "کاج" آغاز شده بود، با اجرای سرود ملی افغانستان توسط دانش‌آموزان انستیتوت ملی موسیقی موفقانه به پایان رسید.
آقای سرمست افزوده است که در این کنسرت تاریخی و با شکوه دسته های هنری و اورکستر جوانان افغانستان به رهبری قمبر نوشاد هنر نمایی نموده و هنرمندان جوان در یک موزیکال قشنگ تصویر زیبای تکثر قومی، فرهنگی و‌ هنری افغانستان متنوع را به نمایش گذاشته است.
بنیانگذار و ریئس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان به این باور است که موفقیت این کنسرت باشکوه و برگشت پیروزمندانه انستیتوت ملی موسیقی افغانستان به صحنه ، به عنوان صدای رسای مردم کشور نتیجه زحمات و پشتکار دختران و پسران مستعد این نهاد، اساتید متعهد به آرمان های انستیتوت ملی موسیقی افغانستان و همکاران بین المللی شان که تا کنون در کنار آنها باقی مانده اند، می باشد .
اساتید و دانش‌آموزان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان پس از ورود طالبان به کابل در ماه اکتبر 2021 و برای محافظت از جان خود به قطر رفتند و سپس وارد پرتگال شدند.
اوایل سال 2022 رئیس انستیتوت موسیقی اعلام کرد که این انستیتوت فعالیت و آموزش‌ دانش‌آموزانش را در پرتگال از سرگرفته‌ است.
این در حالی است که طالبان ماه آگست سال گذشته پس از ورود به عرصه قدرت در افغانستان، همانند 20 سال پیش موسیقی را حرام اعلام کرده و تاکنون چندین آوازخوان محلی را کشته یا مورد لت و کوب قرار داده‌ است و هرگونه فعالیت هنری در زمینه موسیقی را ممنوع کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала