بنیان‌گذار دیده‌بان نسل‌کشی: پیشینه ای کشتار هزاره‌ها به قرن‌ها پیش برمی‌گردد

© @https://twitter.com قربانیان حمله انتحاری مرکز آموزشی کاج
 قربانیان حمله انتحاری مرکز آموزشی کاج  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.10.2022
عضو شوید
پژوهشگر و بنیانگذار دیده بان نسل کشی می گوید، که کشتار هزاره‌ها نوعی نسل‌کشی تدریجی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، گریگوری استانتون، پژوهشگر و بنیان‌گذار دیده‌بان نسل‌کشی در خصوص کشتار هزاره‌ها در افغانستان می‌گوید: انگیزه‌های مذهبی گروه‌هایی چون طالبان و داعش موجب بروز این کشتار شده است. این پژوهشگر گفت: پیشینه کشتار هزاره‌ها به قرن‌ها پیش باز می‌گردد.
این پژوهشگر می‌گوید: در طول تاریخ همواره گروه‌های شیعه و سنی دست به چنین اقداماتی علیه یکدیگر زده‌اند.
آقای استانتون با اشاره به کشتار هزاره‌ها که از سال ۱۸۹۰ شروع شده می‌گوید، که در زمان حاکمیت مستبد این دوره ۶۰ درصد هزاره‌ها قتل و عام شدند.
وی انگیزه کشتار هزاره‌ها را مذهبی دانسته و می‌گوید، که چون شیعه‌ها از دید گروه‌های مذهبی دیگر کافر پنداشته می‌شوند، مورد حمله قرار می‌گیرند.
او همچنین اضافه می‌کند، که مسائل قومی و نژادی در این کشتار بی‌تاثیر نبوده است.
آقای استانتون اقدامات و واکنش جوامع بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری به کشتار هزاره‌ها در افغانستان را کافی نمی‌داند و می‌گوید، که آنها "نسل‌کشی هزاره‌ها" را به‌رسمیت نمی‌شناسند، چرا که به گفته او در آن صورت مسئولیت سنگینی را برایشان خواهد داشت.
این پژوهش‌گر کشتار هزاره‌ها را نوعی نسل‌کشی تدریجی خوانده و می‌گوید در نتیجه این حملات قصد این است تا این گروه قومی را از بین ببرند.
به نظر آقای استانتون خیلی‌ها درک درستی از مفهوم نسل‌کشی ندارند. به گفته او حتما نباید یک گروه مذهبی به صورت کامل از بین برود تا ما آن را نسل‌کشی تلقی کنیم. او می‌گوید همین که گروهی از افراد به خاطر تفاوت مذهبی یا نژادی هدف قرار می‌گیرند این خودش به معنای نسل‌کشی است.
با بازگشت طالبان و قوت‌گیری سایر گروه‌های ستیزه‌جو افراطی یک بار دیگر اماکن عمومی و اجتماعات هزاره به صورت هدف‌مند مورد حمله قرار گرفته است.
یادآوری می کنیم، که یورش روز پنجشنبه ۷ میزان به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل خشم بسیاری از شهروندان أفغانستان را برانگیخت. در نتیجه این حمله نزدیک ۵۳ دانش‌آموز کشته و بیش از صد تن زخمی شدند.
در جریان هفته گذشته بسیاری از شهروندان افغانستان در اعتراض به کشتار هدفمند هزاره‌ها، با راه‌اندازی کارزارهای اجتماعی خواهان توجه جامعه جهانی برای توقف حملات علیه هزاره‌ها شده‌اند.
تا کنون هشتگ این کارزار حدود چهار میلیون بار توییت شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала