طالبان: امریکا بدون مجوز و دلیل منطقی به افغانستان حمله کرد

CC BY 2.0 / The U.S. Army / Black Hawk unloadВоеннослужащие армии США в провинции Кандагар, Афганистан
Военнослужащие армии США в провинции Кандагар, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.10.2022
عضو شوید
ایالات متحده امریکا بیست و یک سال پیش در چنین روزی (پانزد‌هم میزان) در واکنش به حمله‌های یازد‌هم سپتمبر به افغانستان حمله نظامی کرد و دو دهه در کشور حضور نظامی داشت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، همزمان با این روز، طالبان می‌گوید که واشنگتن در چنین روزی بی هیچ مجوزی و دلیل منطقی افغانستان را آماج حمله قرار داد.
طالبان در یک خبرنامه گفته است: "امارت اسلامی افغانستان یک بار دیگر اعلام می‌نماید که افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست و نه هم اجازه داده می‌شود که از خاک ما علیه کشوری سوء‌استفاده صورت گیرد اما بالمقابل از سایر کشورها نیز می‌خواهیم که موقف خصمانه در برابر افغانستان نداشته باشند و در برابر امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی ما موانع ایجاد نکنند".
جنگ ایالات متحده امریکا در افعانستان درازترین جنگ تاریخ این کشور در بیرون از ایالات متحده امریکا است.
در کنار انتقادها از حضور بیست ساله ایالات متحده امریکا در افغانستان، رویداد یازده‌م سپتمبر و برگزاری نشست بن سر آغاز تحولات بزرگ در افغانستان بود‌؛ تحولاتی که افغانستان را در بخش‌های نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دگرگون ساخت.
نعمت الله بیژن، آگاه روابط بین‌الملل، گفت: "حضور ایالات متحده امریکا طی بیست سال گذشته در عرصه اقتصاد، آموزش عرضه خدمات عامه و نظام سازی مثبت بود اما از طرف دیگر در عرصه امنیت و تامین ثبات دوامدار نقش نه چندان مثبتی داشت."
پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، حضور بیست ساله ایالات متحده امریکا و ناتو در نیمه شب سی اسد سال پار به پایان رسید.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала