پاکستان و امریکا حریم هوایی افغانستان را نظارت می کنند

© Fotolia / SergeyБеспилотник
Беспилотник - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.10.2022
عضو شوید
لیز کرتیس اسبق مامور شورای امنیت ملی امریکا اعلام کرد که امریکا از حریم هوایی پاکستان برای حملات هوایی توسط پهپاد ها و نظارت از قلمرو افغانستان استفاده می نماید. طبعاً که به واکنش طالبان روبرو خواهند شد.
به گزارش اسپوتنیک، لیز کرتیس اسبق مامور شورای امنیت ملی امریکا اعلام کرد که امریکا از حریم هوایی پاکستان برای حملات هوایی توسط پهپاد ها و نظارت از قلمرو افغانستان استفاده می نماید. طبعاً که به واکنش طالبان روبرو خواهند شد.
این که تا چه حد امریکا میتواند با پهپاد های خود طالبان را تحت تهدید و ممکن مورد حملات هوایی قرار دهد، هنوز معلوم نیست. طالبان در چنین وضع دست خالی دارند و نمی توانند جلو حملات هوایی امریکا را با تسلیحات موجوده شان بگیرند، یا تا حدی امریکا را تهدید نمایند. اما میتوان گفت که ممکن ایجاد چنین وضع علیه طالبان و تهدید هوائی امریکا، طالبان را مجبور خواهد کرد که دست به اقدام شوند و حملات را علیه امریکایی ها و یا تاسیسات امریکا در خارج از افغانستان، مثلاً در پاکستان سازماندهی کنند. طبعاً که روابط بین پاکستان و طالبان برهم خواهد خورد که این هم باعث توسعه درگیری ها در منطقه می گردد.
Секретарь Совета безопасности России Николай Патрушев - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.09.2022
طالبان تاکنون از پیروزی بر امریکا خوشحالی دارند
جنرال اردوی قبلی افغانستان که نخواست اسم‌اش علنی گردد، در این ارتباط گفت: امریکا بعد از خروج شان از افغانستان فضایی کشور را تحت کنترول خود دارند و کنترول آنرا از قرارگاه سنتکام که در قطر است و کشتی های نظامی شان که تحت امر سنتکام فعالیت دارند و یک قرارگاه نظامی شان در پاکستان فعالیت دارد، از طریق آن با طیارات بی سرنشین درون افغانستان را کنترول مینماید. هر گاه کشورهای دیگری حتی اگر بخواهند به افغانستان پرواز نمایند، باید از سنتکام اجازه میگیرند تا سویی تفاهم به وجود نیآید. ضمن هم، کشتی های امریکائی که در پایگاه بحر هند لنگر دارند، پروازهای درون بر فضای افغانستان را انجام داده و عملیات مورد نظر شان را انجام میدهند.
وی افزود: "پاکستان بار دیگر با در نظر داشت تجارب گذشته می خواهد قضیه افغانستان را برای منافع خودروی دست بگیرد و گویا این که افغانستان به حیث آشیانۀ تروریزم مبدل شده، در حالی که تمام این سازمان ها را به کمک امریکا، غربی ها، و خود پاسکتان علیه شوروی قبلی و افغانستان بود، آورده و برایشان تا هنوز که است بشمول طالبان تحت امر شان قرار دارند".
تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2022
امریکا: بخش عمده دارایی های مسدودشده افغانستان برای بانک مرکزی ذخیره خواهد شد
یحیی چاویش کارشناس سیاسی افغانستان در این مورد گفت که امریکا می خواهد کنترل حریم هوایی افغانستان را بدست خود داشته باشد. هدف اصلی ایالات متحده این است که افغانستان تحت فشار امریکا قرار داشته باشد تا بتواند بعد ها از این سرزمین علیه همسایه های افغانستان استفاده کنند. اما برگشت امریکا در افغانستان غیر ممکن است.
وی گفت: "طالبان مشکلات خود را دارند. نخست که تحت تحریمات قرار دارند و نمی توانند تسلیحات دافع هوا را خریداری نماید. تا هنوز جهان بین المللی طالبان را به رسمیت نشناخته است. در شرایط فعلی چین اقدام امریکا غیر قابل قبول مردم افغانستان است. هر گاه پاکستان به امریکا اجازه عبور از حریم هوای خود بدهد که در افغانستان دست به عملیات های هوایی بزنند، در آن صورت پاکستان هم مسؤولیت دارد که افغانها باید منجمله تدابیر برای جلوگیری حملات هوایی امریکا را بگیرند".
باید افزود که در صورت عملی شدن پلان حملات هوای و شوم امریکا در افغانستان، وضع تغییر خواهد کرد که ممکن وضع امنیتی پاکستان مورد تهدید قرار گیرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала