افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل راه پیدا نکرد

© Photo / twitter/faiq_naseerنصیر احمد فایق سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل
نصیر احمد فایق سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.10.2022
عضو شوید
افغانستان برای راه پیدا کردن در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای کافی نیاورد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، مجمع عمومی سازمان ملل ۱۴ عضو جدید شورای حقوق بشر این سازمان برای سال‌های۲۰۲۳-۲۰۲۵ را انتخاب کرد. افغانستان که نامزد کسب عضویت در این شورا بود، در انتخابات امروز (سه‌شنبه، ۱۹ میران) رای کافی بدست نیاورده است.
Штаб-квартира Организации Объединенных Наций в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.10.2022
نامزدی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل
مطابق اعلام شورای حقوق بشر، ۱۴ عضو جدید شامل الجزایر، بنگله‌دیش، بلجیم، شیلی، کاستاریکا، گرجستان، آلمان، قرقیزستان، مالدیف، مراکش، رومانیا، آفریقای جنوبی، سودان و ویتنام اند.
از شرق آسیا، افغانستان، بنگله‌دیش، قیرقیزستان، مالدیف، کوریای جنوبی و ویتنام برای احراز چهار کرسی با هم رقابت می‌کردند که از این میان افغانستان و کوریای جنوبی موفق نشده‌اند. از ۱۳ کرسی سهم آسیا نُه کرسی دیگر اشغال شده بود.
اعضای شورای حقوق بشر متشکل از نماینده ۴۷ کشور است که توسط رأی انتخاب می‌شوند.
توزیع کرسی‌ها در شورا براساس حضور جغرافیایی برابر است: ۱۳ کرسی برای گروه آفریقا، ۱۳ کرسی برای گروه آسیا، شش کرسی برای گروه اروپای شرقی، هشت کرسی برای گروه امریکای لاتین و کارائیب و هفت کرسی برای گروه اروپای غربی و سایر کشورها.
نمایندگی دیپلماتیک افغانستان در جنوا که در اختیار دیپلمات‌های حکومت پیشین است، در آستانه برگزاری این انتخابات در بیانیه‌ای گفته بود که یک کرسی در شورای حقوق بشر فرصتی حیاتی برای ادامه‌ی رساندن صداها، نگرانی‌ها، مطالبات و واقعیت‌های روزمره‌ی رنج مردم افغانستان خواهد بود.
این نمایندگی گفته بود که رأی دادن به افغانستان گام مهمی در جهت درست برای پاسخ به وضعیت وخیم حقوق بشر خواهد بود.
افغانستان پس از روی کارآمدن طالبان با بحران حقوق بشر مواجه شده است. طالبان زنان و دختران را از کار و آموزش محروم کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала