کلوپ ویدیو

مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با سخنگوی اداره خط آهن افغانستان + ویدیو

© Sputnik سمیع درانی، سخنگوی اداره خط آهن افغانستان
 سمیع درانی، سخنگوی اداره خط آهن افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.10.2022
عضو شوید
مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک افغانستان با سمیع درانی، سخنگوی اداره خط آهن افغانستان.
سخنگوی اداره خط آهن افغانستان در این مصاحبه اختصاصی روی فعالیت اداره خط آهن در ولایت های افغانستان صحبت کرد.
سوال: کدام راه آهن و بخش های راه آهن در حال حاضر فعال اند و کدام یک چه زمانی به بهره برداری سپرده میشود؟
جواب: ما فعلا در حال حاضر با دو کشور مستقمیا انتقالات داریم، در دو ولایت مختلف یک ولایت هرات است که از طریق بندر تورغندی ما با کشور ترکمنستان مستقیما انتقالات داریم و دوم ولایت فاریاب که ما از طریق بندر سرحدی آقینه با ترکمنستان ارتباط داریم و انتقالات داریم، و بخش دیگرش ما در حیرتان مزار شریف مستقیما با کشور اوزبیکستان انتقالات داریم. این پروژه های فعال ما است، ما بعضی پروژه های زیرکار هم داریم، یک پروژه داریم در آقینه که به حدود ۳۰ کیلومتر از کارهای ریلی آن به پایان رسیده، امور غیر ریلی آن تحت پروسه تدارکات است و انشاالله در روزهای نزدیک انتقالات از این مسیر هم آغاز میشود. و یک پروژه دیگر خواف – هرات داریم، قطعه سوم خواف – هرات که به طول ۶۲ کیلومتر است، ما پنج روز قبل امور ترمیمات آنرا افتتاح کردیم، تا دو ماه آینده انشاالله امور ترمیمات آن به پایان میرسد و ما امید داریم که به زودترین فرصت با کشور ایران انتقالات را آغاز نماییم.
سوال: در اجرای پروژه های راه آهن چه مشکلاتی وجود دارند؟
جواب: مشکلات عمده الحمدلله نداریم، فقط یک چیزی که قابل بحث است اینکه خط آهن در افغانستان جدید است، در همین مورد تجربه ها هم جدید است، ما بسیار مردم با تجربه و شرکت های با تجربه نداریم، یگانه مشکل ما که است اینست که ما باید پروژه های خود را افغانی بسازیم و امور اش را هم، اما تجربه داخلی نداریم، کوشش میکنیم که کشورها را قناعت بدهیم تا متخصصین ما را، کادر ها و جوانان ما را آموزش بدهند در بخش خط آهن و ما بتوانیم در طی سال ها همین پروژه های خط آهن را افغانی بسازیم و بتوانیم که همین پروژه ها را به درستی عملی نماییم.
سوال: کدام شرکت ها از کدام کشورها در تطبیق پروژه راه آهن ترانس افغانستان، مشارکت دارند؟
جواب: این پروژه چنانکه به شما هم معلوم است، یک پروژه منطقوی است، کشورهای منطقه را به هم وصل میسازد، اوزبیکستان را از طریق افغانستان به پاکستان وصل میسازد، یا در عموم اگر بگوییم کشورهای آسیای مرکزی را از طریق افغانستان با کشورهای جنوب آسیا وصل میسازد، کشورهای مختلف در این موضوع علاقمندی دارند، مثلا ما مدتی پیش یک مجلس پنج جانبه داشتیم، کشور افغانستان، پاکستان، اوزبیکستان، قزاقستان و روسیه حضور داشتند، این پنج کشور حمایت شان را از این پروژه اعلام کردند و ما امید داریم که سازمان های جهانی و مالی نیز حمایت خود را از این پروژه اعلام کنند.
سوال: حجم کالاهای حمل شده در این دهلیزهای چقدر است؟
جواب: ما زمانیکه بعد از فتح سعی و تلاش نمودیم تا روند انتقالات را دوام بدهیم، ما طی شش ماه در حدود ۱.۸ میلیون متریک تُن انتقالات داشتیم که الحمدلله یک مقدار بسیار بلند است.
سوال: افغانستان توسعه سکتور راه آهن را به عنوان بخشی از گسترش همکاری های بازرگانی با دیگر کشورها در چه جهتی با کدام کشورها امیدوار کننده میبیند؟
جواب: نظر اداره خط آهن افغانستان اینست که باید با کشورهای منطقه و کشورهای جهانی ما در ارتباط باشیم، ما یک پلان داریم که افغانستان باید از طریق خط آهن به چهارراه آسیا تبدیل شود، فعلا پروژه افغان ترانس که زیر کار است، یک بخش کار آن که سروی ابتدایی بود به پایان رسیده، الحمدلله ما میتوانیم که زمانی با عملی شدن این پروژه با کشورهای مختلف جهان در ارتباط باشیم.
سوال: آیا صنعت ریلی در راستای رونق گردشگری مدنظر است؟
جواب: مثلی که قبلا هم اشاره داشتم، خط آهن در افغانستان جدید است، یک تجربه جدید است، ما در این بخش گزینه های زیادی نداریم، فعلا فقط هدف و تمرکز ما اینست که با کشورها وصل شویم و مال های تجارتی را انتقال بدهیم، برای فعلا حد اقل یک سال آینده ما در نظر نداریم که مسافرین را نیز از این طریق انتقال بدهیم.
سوال: در ماه می راه آهن اوزبیکستان، خط آهن حیرتان – مزارشریف را به طرف افغانستان منتقل کرد، کدام شرکت ها خدمات ریلی ارایه میدهند؟
جواب: در حیرتان – مزارشریف قرارداد ما با یک شرکت اوزبیکستانی است به نام "سوگ دیانا ترانس"، عملیات بهره برداری و حفظ و مراقبت را آنها انجام میدهند، ما در سه ما قبل توانستیم که پروسه جمع آوری عوایدش که قبلا در اوزبیکستان صورت میگرفت آنرا افغانی بسازیم، یعنی از سه ماه قبل تا حالا و در ادامه این عواید در ولایت بلخ توسط د افغانستان بانک گرفته میشود و به بیت المال امارت اسلامی افغانستان سپرده میشود.
سوال: درآمد عملیاتی چقدر افزایش پیدا کرده، هزینه حمل و نقل بار چقدر کاهش پیدا کرده است؟
جواب: ما کوشش کردیم که بعد از فتح اداره را فعال کنیم و انتقالات را دوام بدهیم، زمانیکه انتقالات زیاد میشود طبعا عواید بیت المال امارت اسلامی افغانستان نیز افزایش پیدا میکند، ما توانستیم که حدود ۳.۵ میلیارد افغانی را سالانه جمع آوری کنیم و این بخشی از عواید ما بود، و ما توانستیم که هزینه های انتقالات را چونکه افغانستان یک کشور محاط به خشکه است و خط آهن ارزانترین راه انتقالات است، ما کوشش مینماییم تا خط آهن را گسترش بدهیم با کشورها وصل شویم تا هزینه های ما کم شود.
سوال: کدام شرکت ها به خط آهن خواف – هرات خدمات رسانی میکنند، ایران چه نقشی در بازسازی راه آهن دارد و چقدر پول اختصاص داده اید، آیا کارشناسان را هم آموزش میدهید؟
جواب: حدود یک هفته قبل ما به هرات سفر رسمی داشتیم، در این سفر امور ترمیمات قطعه سوم خط آهن خواف – هرات را افتتاح کردیم و با شرکتی که قرارداد بستیم وعده دادند که طی دو ماه آینده کار آنرا به پایان میرساند و انشاالله ما به فضل الله بتوانیم که مستقیما انتقالات را با ایران آغاز نماییم، خوشبختانه هیئت های ایران هم حضور داشتند در آنجا، ما با آنها نشستی داشتیم، آنها همکاری های همه جانبه را به ما وعده دادند، و شما که پرسیدند که آیا متخصصین ما را آموزش میدهند یا خیر، ما مشخصا در این مورد از آنها موافقه گرفتیم و انشاالله در روزهای آینده و ماه های آینده ما حدود ۳۰ تن از محصلین افغان را در بخش خط آهن به ایران معرفی خواهیم کرد.
سوال: چگونه برای تامین امنیت خط آهن فرا افغانستانی برنامه ریزی دارید؟ به عنوان نمونه در ماه جون معلوم شد که خطوط راه آهن به ارزش ۲۲۰۵۰۰۰۰ از راه آهن خواف – هرات دزدی شده است.
جواب: شما در جریان هستید که بعد از آمدن امارت اسلامی افغانستان، امنیت در سرتاسر کشور تامین است. ما به هموطنان خود وعده و اطمینان میدهیم که پروژه های خط آهن فعلا در حالت خوبی قرار دارد و امنیت اش به شکل واقعی تامین است.
سوال: گوترش در روزهای پسین، آمادگی سازمان ملل را برای پشتیبانی از پروژه های تقویت ارتباط منطقوی از جمله راه آهن فرا افغانستانی اعلام کرد، آیا مذاکراتی درباره کمک رسانی سازمان ملل صورت گرفته یا وجود دارد؟ چه نوع کمکی از سازمان ملل شما انتظار دارید؟
جواب: ما به سازمان های مالی و پولی، به تمام سازمان ها، به کشورهای منطقه، با هر کسی که ما را در پروژه های بنیادی و انکشافی کمک میکند، خوش آمدید میگوییم ولی رسما با سازمان ملل چنین نشستی نداشته ایم، در ضمن ما از هر کشوری که در پروژه عمرانی و انکشافی افغانستان کمک مینمایند، ما از آنها استقبال میکنیم.
سوال: رییس جمهور قزاقستان در ماه جولای آمادگی خود را برای تامین مواد برای راه آهن فرا افغانستانی اعلام کرد، آیا پیش از این هم گفتگو با طرف قزاقستان انجام شده بود نتایج چه بود؟ اگر گفتگو انجام نشده آیا برنامه ریزی است برای اینکه گفتگو انجام شود؟
جواب: ما با کشورهای دخیل در این پروسه که پروژه افغان ترانس است، همواره در ارتباط هستیم، ما مجلس های گوناگونی را با قزاقستان، روسیه، اوزبیکستان و پاکستان انجام داده ایم، و شما در جریان هستید که کار ابتدایی این پروژه که سروی ابتدایی بود، آغاز و به خوبی به پیش رفت و تکمیل شد. بحث اینجاست که بعد از این مراحل دیگر این پروژه آغاز شود و ما امیدوار هستیم که کشورهای منطقه و سازمان های پولی و مالی ما را حمایت کنند تا این پروژه عملا پیاده شود.
سوال: آیا افغانستان برنامه یی برای عضویت در جامعه بین المللی راه آهن را دارد، روسیه هم انتظار دارد که پس از عضویت افغانستان بتواند محصولات خود را به طور مستقیم به افغانستان عرضه کند و با راه آهن روسیه ارتباط برقرار کند.
جواب: فعلا ما در چهار سازمان عضویت داریم، سازمان های بین المللی خط آهن که از آنجمله میتوانیم بگوییم که OSJD، UIC و OTIF، ما در این سازمان ها عضویت داریم، همکاران ما و نمایندگان ما در این سازمان ها حضور دارند، همواره پیام ما را به کشورهای شامل آنها میرسانند و پیام های آنها را به ما میرسانند. ما کوشش میکنیم که به حیث یک همکار با کشورهای دیگر کار کنیم.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала