صادرات افغانستان به پاکستان افزایش یافته است

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyگمرک
گمرک - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.10.2022
عضو شوید
اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان می‌گوید که امسال صادرات افغانستان به پاکستان دو برابر افزایش یافته است.
اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، رئیس این اتاق می‌گوید که اگر مشکلات بانکی و سرحدات از میان برداشته شوند، صادرات افغانستان به پاکستان بیشتر از این افزایش خواهد یافت.
نقیب الله صافی، رئیس اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان، گفت: "نسبت به پارسال‌ صادرات ما به پاکستان زیاد شده، یعنی از صادرات که ما نسبت به سال گذشته داشتیم از او زیاد شده و همچنان صادرات ا پاکستان نیز افزایش یافته است."
در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید که از افغانستان بیشتر میوه‌های تازه، سبزی‌ها، سنگ تالک و ذغال سنگ به پاکستان صادر می‌شوند.
Пакистанский порт Гвадар, построенный Китаем в рамках проекта Китайско-пакистанского экономического коридора - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2022
گوادر پاکستان برای تجارت ترانزیتی افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد
خانجان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری، گفت: " فعلاً پاکستان به میوه، خصوصا ترکاری، کچالو، پیاز و رومیان نیاز دارد. یعنی ما در حدود تقریبا 300 کانتینر زیاد وکم تنها سبزی و میوه صادر می‌کنیم."
از طرف دیگر، شماری از تاجران می گویند که پاکستان همواره در برابر تاجران افغان برخورد دوگانه دارد و این برخورد دوگانه مشکلات را بیشتر می‌سازد.
تاجر زلمی عظیمی در این ارتباط گفت: "این که پاکستان چی نقشی در تجارت افغانستان دارد، معلوم است. این یک واقعیت است که پاکستان همیشه در عرصه تجارت با افغانستان برخورد دوگانه دارد، فعلاً قرارداد تاپ ما با پاکستان به اتمام رسیده است. تقریبا دو سه سال از آن گذشته و این که تا هنوز تمدید نشده است به مشکلات ما می‌افزاید."
بربنیاد گزارشات اتاق تجارت و سرمایه گذاری از آغاز سال 2022 تا کنون افغانستان از رهگذر صادرات کالاهای تجارتی‌ به پاکستان بیش از650میلیون دالر صادرات داشته است که نسبت به همین دوره در پار سال‌ سه صد میلیون دالر افزایش را نشان می‌دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала