مجاهد: بازگشایی مکاتب دختران حتمی است

© Photo / facebook of Ministry of education of Afghanistanدختران مکتب در حال ترانه خوانی
دختران مکتب در حال ترانه خوانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.10.2022
عضو شوید
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، در "نشست نهضت اتحاد علما و مدارس" در ترکیه گفته است که بازگشایی مکاتب‌ دختران در افغانستان حتمی است.
به گزارش اسپوتنیک، طلوع نیوز خبر داده است که آقای مجاهد در نشست که عالمان دینی شش کشور شرکت کرده بودند، گفت که حکومت سرپرست در حال آماده کردن صنف‌های درسی، نصاب آموزشی و خدمات حمل و نقل برای دختران است.
شاگردان دختر در مکتب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2022
45 درصد دختران در افغانستان از رفتن به مکتب محروم استند
سخنگوی امارت اسلامی گفته است: "مردان البته از صنف اول الی دوازدهم آموزش می‌بینند و دختران هم الی صنف ششم به مکتب‌ها می‌روند تنها از صنف هفتم الی دوازدهم مکتب‌ها متوقف است و برای این متوقف نشده که ما نمی‌خواهیم آموزش داشته باشیم، ما در حال آماده کردن اصول، نصاب، مکان‌های آموزشی و ترانسپورت آنها استیم تا مطمین شویم مردم از لحاظ ذهنی اجازه بدهند دختران شان آموزش ببینند، حجاب شان مراعات شده باشد، چیزی را که می‌آموزند دینی و اخلاقی باشد، زیرا نصاب گذشته ما را امریکا ساخته بود، اگر آن نصاب در افغانستان تطبیق شود مفکوره‌ها تغییر می‌کند و خدا نخواسته در برابر کشور قرار می‌گیرند."
با این همه، شماری از استادان علوم دینی در کشور به این باور استند که بسته ماندن مکاتب‌ دختران توجیه اسلامی ندارد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.03.2022
شورای امنیت سازمان ملل به طالبان: تمام دختران باید به مکتب بروند
خلیل الرحمان رحمانی، آگاه مسایل دینی، گفت: "قضیه، قضیه دینی نیست زیرا از نظر اسلامی و از نظر دینی هیچ توجیه ندارد، نمی‌گویم که یک توجیه یا دو توجیه، بلکه هیچ مبنا ندارد. اسلام عزیز به مرد و زن حق تحصیل و تعلیم را داده است".
جمیل الرحمان رحمانی، آگاه دین، می‌گوید: "مردان و زنان هر دو قشر باید در این جامعه تحصیل کنند، اما از منظر سیاسی بعضی برخوردهای سلیقه‌یی که وجود دارد و بعضی دیدگاه‌های که موجود است، اینها نمی‌گذارند که بانوان تحصیل کنند."
شماری از دانش‌آموزان دختر بار دیگر از حکومت سرپرست می‌خواهند تا زمان بازگشایی مکتب‌ها را مشخص کند.
نرگس، دانش‌آموز، گفت: "در طی یک سال که همین مکاتب را به روی دختران بسته کرده‌اند در افغانستان و زیادتر از شاگردان به خصوص از طبقه اناث به استرس و تکالیف روانی مبتلا شدند."
فیروزه، دانش‌آموز، می‌گوید: "خواست ما از امارت اسلامی و جامعه جهانی این است که مکاتب‌ ما باز شود."
بیش از یک سال می‌شود که دختران دوره‌های متوسطه و لیسه از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала