آغاز رزمایش بازدارندگی هسته‌ای ناتو

© Photo / U.S. Marine Corps / Cpl. Yvonna GuyetteМорские пехотинцы США во время совместных учений НАТО BALTOPS 22 в Устке, Польша
Морские пехотинцы США во время совместных учений НАТО BALTOPS 22 в Устке, Польша - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.10.2022
عضو شوید
ناتو مانورهای برنامه ریزی شده بازدارندگی هسته ای " ظهر استوار " را آغاز کرد. این تمرینات تا 30 اکتبر ادامه خواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک، مانور بازدارندگی هسته ای " ظهر استوار" (Steadfast Noon) ناتو با حضور 14 کشور و حداکثر 60 هواپیمای نظامی از روز دوشنبه ( 17 اکتبر) آغاز می شود و تا 30 اکتبر ادامه خواهد داشت.
بر اساس بیانیه ائتلاف، این مانورها "بر فراز شمال غربی اروپا" - در حریم هوایی بلژیک و بریتانیا و همچنین بر فراز دریای شمال انجام خواهد شد. تسلیحات رزمی در این رزمایش شرکت نخواهد کرد.
رسانه های بلژیکی تصریح می کنند که پایگاه نیروی هوایی سلطنتی کلاین بروگل در استان لیمبورگ مرکز این رزمایش ها خواهد شد.
به گفته ائتلاف بلژیکی علیه سلاح‌های هسته‌ای، کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا در آنجا قرار دارند. مقامات رسمی این اطلاعات را تایید نمی کنند.
همانطور که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو توضیح داد، "این تمرینات سالانه برنامه ریزی شده برای اطمینان از امنیت و موثر بودن قابلیت های هسته ای ناتو طراحی شده اند."
وی تاکید کرد که این رزمایش ها به بحران کنونی پیرامون اوکراین مربوط نمی شود.
رزمایش نظامی "ظهر استوار" با میزبانی بلژیک و در آسمان بریتانیا و بر فراز دریای شمال انجام می‌‌شود.
به‌گفته اوآنا لانگسکو، سخنگوی ناتو، "انجام این رزمایش نظامی برای این است که مطمئن شویم توان بازدارندگی اتمی اعضا ائتلاف، ایمن و موثر باقی مانده است."
همانطور که شبکه تلویزیونی RTBF بلژیک تصریح کرد، هیچ یک از هواپیماهای نیروی هوایی کشورهای ناتو که در رزمایش شرکت می کنند به خاک روسیه بیشتر از از 1000 کیلومتر نزدیک نمی شوند.
با این وجود، ائتلاف بلژیکی علیه تسلیحات هسته‌ای از مقامات خواست با توجه به شرایط متشنج بین‌المللی، این رزمایش را لغو کنند. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در زمان تنش‌های هسته‌ای بالا با روسیه، انجام چنین رزمایش‌هایی غیرمسئولانه است.
ائتلاف ضد هسته ای معتقد است که چنین رزمایش هایی در خاک بلژیک، این کشور را به یک هدف بالقوه در صورت درگیری هسته ای تبدیل می کند، به ویژه با توجه به اینکه مقر ناتو و نهادهای اصلی اتحادیه اروپا در بروکسل قرار دارند.
در مفهوم استراتژیک ناتو که در نشست مادرید در جون سال جاری به روز شد، رهبران این ائتلاف مجدداً تأکید کردند که "تا زمانی که سلاح های هسته ای وجود دارد، ناتو یک اتحاد هسته ای باقی خواهد ماند."
گفتنی است رزمایش سالانه بازدارندگی هسته‌ای ناتو با حضور 60هواپیمای جنگی اعضا ناتو، از جمله جنگنده‌های نسل چهار و پنج، و نیز هواپیما‌های سوخت‌رسان انجام می‌شود.
قرار است به مانند سال قبل، بمب‌افکن‌های دوربرد بی‌-52 نیروی هوایی ایالات متحده نیز در این رزمایش دو هفته‌ای شرکت کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала