ایجاد پلیس مردمی در اوکراین به دستور غرب، آیا تکرار "سناریوی ناکام" آمریکا در افغانستان نیست؟

© AFP 2023 / Genya SavilovБоевики "Азов" во время учений у Мариуполя. Архивное фото
Боевики Азов во время учений у Мариуполя. Архивное фото  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.10.2022
عضو شوید
گفته می‌شود که رهبری نظامی-سیاسی اوکراین با ایجاد پلیس محلی در حال آماده شدن برای بازپس گیری کنترل بر مناطق از دست رفته با استفاده از تجربه آمریکا در افغانستان و عراق است.
نظامیان اوکراینی می‌گویند که رژیم کی‌یف گروه‌های پلیس ویژه را برای پاکسازی و فیلتر کردن مناطقی که قصد اشغال آن را دارد تشکیل داده است.
آموزش این نیرو ها در کمپ‌های آموزشی براساس استانداردها و دستورالعمل های ارتش ایالات متحده، بر پایه‌ی تجربیات آمریکا در عراق و افغانستان و با استفاده از روش شناختی ایالات متحده انجام می شود.
فرماندهی پلیس ملی اوکراین تشکیل گروه های ادغام شده را تکمیل کرده و آموزش خود را در اردوگاه های آموزشی آغاز کرده است.
گفته می‌شود که رهبری نظامی-سیاسی اوکراین در حال آماده شدن برای بازپس گیری کنترل بر مناطق از دست رفته است.
در کمپ های آموزشی، افسران پلیس در زمینه اقدامات فیلتراسیون، مبارزه با گروه های خرابکار، اقدامات شناسایی زیرزمینی آموزش می بینند.
پاکسازی مناطق طبق سناریوی افغانستان و عراق چیست و چگونه انجام می‌شود؟ این اقدام چه پیامدهای منفی را در قبال خواهد داشت؟
یحیی چاووش‌ رئیس حزب خط سوم، آگاه مسایل سیاسی و نظامی سابق در صحبت با اسپوتنیک می‌گوید، طوری که به همه مشخص است دولت اوکراین به ویژه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور کاملا گوش به فرمان و تحت امر مستقیم ایالات متحده و انگلیس قرار دارد و می‌افزاید:

«سیستم ملیشه سازی قبلا توسط آمریکایی ها در افغانستان رایج شده بود که از مردم عادی پلیس محلی ایجاد می‌شد. اکنون اوکراین قصد دارد پروژه سیستم پلیس محلی را در شهر های اوکراین و به خصوص در مناطق جنگی و در اکثر شهرهای این کشور پیاده کنند و مردم عادی را در جهت گویا تأمین امنیت خود و امنیت منطقه مسلح کنند که این امر بسیار خطرناک است.»

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
به گفته آقای چاووش این امر از یکسو باعث دامن زدن فساد در آن کشور و ایجاد اختلافات می‌شود و از سوی دیگر سبب می شود که برخی افراد دست به استفاده جویی بزنند و عقده های شخصی شان را انتقام بگیرند و بی نظمی های اجتماعی را به بار بیاورند.
«همچو اقداماتی که منجر به ایجاد شبه پلیس می‌شود و تحت نظم درست قانونی که در نظام است آورده نمی‌شوند، در آینده سبب می‌شوند که مشکلات زیادی را هم برای اوکراین و هم برای مناطقی که این شبه نظامیان در آنجا مستقر هستند ایجاد کند.»
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
به باور این آگاه مسایل سیاسی، این همه مو موضوعات شامل اقدامات ناسنجیده‌ و پروژه های ناکامی است که ایالات متحده قبلا در کشور های دیگر مانند عراق، افغانستان و جا های دیگر آن را تطبیق می‌کرد.
«دلیل اینکه چرا به رغم ناکام بودن این پروژه آمریکا تصمییم گرفته است بار دیگر آن را در اوکراین پیاده کند این است که آمریکا اکنون در اوکراین به قلت سرباز و افراد مسلکی امنیتی مواجه شده است و قوای مسلح این کشور از نگاه پرسنل نظامی حرفوی با چالش روبه رو شده است. در روز های اول عملیات در اوکراین حتا به افراد عادی شامل مرد و زن و جوانان تفنگ داده شد تا به جنگ بروند که اکثر آنها کشته شدند. این اقدام جدید آمریکا منجر به یک فاجعه هولناکتر انسانی خواهد شد.»
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
از زمان آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور و مقام‌های دولتش بارها از ایالات متحده و کشورهای غربی دیگر خواسته‌اند تا کمک مالی و نظامی بیشتری اختصاص داده، تسلیحات بیشتری ارسال کرده و تحریم‌های سخت‌تری علیه روسیه اعمال کنند، به‌رغم این حقیقت که واشنگتن حجم قابل توجهی تا به امروز به اوکراین کمک کرده است.
نابودی ده درصد سلاح‌های تحویل شده به اوکراین توسط روسیه قبل از به کارگیری و نابودی و ناکارآمدشدن 30 درصد آنها در همان روزهای اولیه استفاده از آنها بخشی از کمک‌های تسلیحاتی را واجد اهمیت تاثیرگذار در عرصه جنگ نمی‌کند. آموزش‌های ناکافی نیروهای اوکراینی در به کارگیری بقیه سلاح‌ها هم مشکل کوچک به شمار نمی‌آید.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала