تهدید تروریسم؛ نگرانی مشترک همسایه های شمالی افغانستان/ موفقیت مبارزه با این "شر" در چه نهفته است؟

© AP Photo / Seivan Selimداعش افغانستان
داعش افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.10.2022
عضو شوید
شماری از کشورهای هم مرز با افغانستان به ویژه تاجیکستان، همواره نگران تهدید تروریسم از قلمرو افغانستان و احتمال نفوذ گروه های افراطی به خاک شان بوده و می‌گویند که طالبان به تعهدات خود در مبارزه با تروریسم عمل نمی‌کنند.
کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان اخیرا نگرانی عمیق خود را بابت تهدید گسترش تروریسم در منطقه و با توجه به فعالیت‌های رو به رشد سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در افغانستان ابراز داشته‌اند.
رمضان رحیم‌زاده وزیر داخله تاجیکستان در کنفرانس همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم گفت: گروه های تروریستی در افغانستان به طور فعال در حال استقرار مجدد در ولایت های شمالی و شرقی هم مرز با تاجیکستان هستند.
به گفته رحیم‌زاده طالبان تاکنون به بیش از سه هزار نفر از "اعضای گروه‌های تروریستی" پاسپورت افغانستانی صادر کرده است.
وی افزود: این وضعیت یکبار دیگر خطر رژیم طالبان را تایید می‌کند.
امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان هم در روز اول این نشست گفته بود که ده‌ها هزار "مجاهد و انتحاری" در افغانستان آموزش می‌بینند.
Президент Таджикистана Эмомали Рахмон на VI саммите Совещания по взаимодействию и мерам доверия в Азии в Астане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.10.2022
امامعلی رحمان: در افغانستان ده‌ها هزار "انتحاری" در حال آموزش هستند
طالبان تاکنون به این اظهارات مقام‌های تاجیکستان واکنش نداشته‌اند. اما این گروه در چند روز اخیر کارزاری را در توییتر به راه انداخته‌اند و با تقدیر و تمجید از نیروهای انتحاری خود در بیست سال گذشته، این اقدام را تبلیغ می‌کنند.
تهدید نفوذ تروریست ها از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی تا چه حد جدی است؟ آیا تهدید نفوذ تروریست ها از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی نیازمند توسعه رویکردهای جدید در مبارزه با تروریسم است یا خیر، و چه روش های جدید مبارزه با تروریسم در این راستا میتوانند موثر باشند؟
برنا صالحی، آگاه روابط بین الملل و کار شناس مسائل سیاسی در صحبت با اسپوتنیک گفت: نه تنها کشور تاجیکستان بلکه در مجموع کشورهای منطقه و قدرت های بزرگ به نحوی نگران رشد و تقویت افراطیت و‌تروریسم در افغانستان هستند.
آقای صالحی افزود:
«هرچند گروه طالبان بارها گفته اند که از خاک افغانستان اجازهٔ استفاده علیه هیچ کشوری را نمی دهند ، اما کشور تاجیکستان به نسبت حساسیت بیشتری که از وجود گروهای مخالف مسلح خود در صف طالبان دارد بی پرده و صریح نگرانی خود را بیان می دارد . نگرانی سایر کشورها را می توان از عدم شناسایی دولت طالبان به واسطهٔ آن ها فهمید.»
صالحی - اسپوتنیک افغانستان
برنا صالحی
این آگاه مسایل سیاسی افغانستان در ادامه افزود: تهدید تروریسم به خصوص افراط گرایی به سمت آسیای مرکزی از مسیر افغانستان خیلی جدی است و حتا ریشه در تاریخ و گذشته دارد و موفقیت مبارزه با تروریسم تنها در گرو اقدامات مشترک است.
«مبارزه با این تهدید مشترک برای کشورهای آسیای مرکزی نیازمند توسعهٔ همکاری های امنیتی ، سیاسی و فرهنگی میان این کشور هاست .مبارزه با سازمان ها و گروه‌های تروریستی در صورت مبارزه مشترک و هماهنگ با این پدیده خطرناک نتیجه خواهد داد.»
صالحی - اسپوتنیک افغانستان
برنا صالحی
وی در ارتباط شیوه های مبارزه با تروریزم گفت، بدون تردید که شیوه های جدید مبارزه از نیازهای اصلی می باشد که ساختار های امنیتی کشورها متناسب به سطح و نوع تهدید، راهکار ها و ابزار های مقابله را به کار می گیرند.

«کارشناس گفت، تنها زمانی می توان بر تروریسم غلبه کرد و پتانسیل جنگی آن را ز بین برد که به طور مشترک اقداماتی برای شناسایی و مهار مراکز و سازمان های افراطی انجام شود.»

صالحی - اسپوتنیک افغانستان
برنا صالحی
گفتنی است افغانستان با چند کشور آسیای مرکزی هم مرز است و 1400 کیلومتر مرز مشترک با تاجیکستان دارد. تاجیکستان برخلاف برخی کشورهای دیگر، با طالبان تعامل ندارد و مقام‌های این کشور اظهارات انتقادی نسبت به طالبان داشته اند.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال 2021 میلادی، مقام‌های این کشورها به تکرار از رخنه کردن افراط گرایان از افغانستان به کشورهای شان ابراز نگرانی کرده اند.
بسیاری از مقامات کشورهای مختلف جهان خواستار توجه جدی طالبان به موضوع مبارزه با تروریسم و مقابله با هرگونه رشد یا پناه گرفتن گروه های تروریستی در خاک افغانستان شده اند.
این در حالی‌است که حکومت سرپرست همواره به جامعه جهانی اطمینان داده که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای همسایه و جهان نخواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала