فایق: وضعیت حقوق بشری در افغانستان"بی‌نهایت نگران‌کننده" است

© Photo / twitter/faiq_naseerنصیر احمد فایق سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل
نصیر احمد فایق سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.10.2022
عضو شوید
نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، در نشستی در سازمان ملل متحد، وضعیت حقوق بشری در کشور را "بی‌نهایت نگران‌کننده" توصیف کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل در سخنرانی در کمیته امور اجتماعی، بشری و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل که تحت عنوان "رشد و حفاظت حقوق بشر" روز جمعه، 21 اکتبر برگزار شد، درباره وضعیت حقوق بشری در افغانستان، سخنرانی کرده است.
فایق در این نشست از "آپارتاید جنسی"، "نسل‌کشی هزاره‌ها"، "شکنجه وسیع"، "کشتار بدون محاکمه اسیران جنگی" و "کوچ اجباری" در حاکمیت طالبان سخن گفته است.
او گفته که گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از نقض شدید و پیوسته حقوق بشر توسط طالبان که شامل کشتارهای بدون محاکمه، شکنجه و گرفتاری خودسرانه نیروهای امنیتی پیشین، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و افراد متهم به داشتن رابطه‌ با جبهه مقاومت ملی وجود دارد.
او افزوده که گزارش‌های معتبر از ارتکاب شکنجه به پیمانه وسیع و کشتار بدون محاکمه اسیران جنگی و کوچ اجباری "گروه‌های خاص قومی" که مصداق "جرایم جنگی" می‌باشد، در ولایت‌های مختلف، از جمله بدخشان، بغلان، پنجشیر، سرپل و تخار وجود دارد.
فایق وضعیت زنان در کشور را "شدیداً نگران‌کننده" خوانده و گفته که "جندر اپارتاید" توسط طالبان صورت می‌گیرد و زنان به‌گونه "سیستماتیک" از عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حذف می‌شوند.
آقای فایق با اشاره به حمله اخیر بر آموزگاه کاج، گفته که وقوع پیهم چنین حملات باید به عنوان "نسل‌کشی" مورد تحقیق قرار گیرد و طالبان را در تامین امنیت اقلیت‌ها ناکام خوانده است.
او از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته که اقدامات عملی را برای "جلوگیری از کشتار هدفمند قوم هزاره از طریق تشکیل یک هیات حقیقت‎‌یاب برای تحقیق و گزارش‌دهی روی تمام تخطی‌های جدی حقوق بشر به شمول نسل‌کشی هزاره‌ها، کوچ اجباری و کشتارهای بدون محاکمه روی دست گیرند."
سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد همچنان از کشورها خواسته است که طالبان را برای اجرای تعهدات حقوق بشری‌شان و برای تشکیل یک "ساختار همه‌شمول و پاسخگو" تحت فشار قرار دهند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала