محرومیت زنان در رسانه های افغانستان تحت حاکمیت طالبان

© Sputnik / Zafarshah Rouyeeآزارهای جنسی زنان و دختران در رسانه‌های افغانستان
آزارهای جنسی زنان و دختران در رسانه‌های افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.10.2022
عضو شوید
گزارش زنان سازمان ملل متحد (UNW) می‌گوید که رسانه‌های افغانستان تحت حاکمیت طالبان، با خودسانسوری و کوشش های سیستماتیک برای سرکوب رسانه‌ها و حذف زنان از فضاهای عمومی، "بسیار بدتر شده است".
به گزارش اسپوتنیک، آزار و اذیت مداوم، حبس، حملات و بازداشت‌ها و همچنین اجبار مجریان زن تلویزیون که صورت خود را بپوشانند، همه راهبردهای طالبان برای از بین بردن صداها، چهره‌ها و تجربیات زنان و دیدگاه های زنان از حوزه عمومی است.
تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های قبل از قدرت گرفتن طالبان برای افزایش ظرفیت وتعداد زنانی که در بخش های مختلف رسانه‌ها کار می‌کردند، آموزش داده شده و مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای آنها فراهم می شد. اما، پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، زنان شاغل در رسانه ها، در 11 ولایت شغل خود را از دست دادند.
همچنین آمده است که طالبان با ممنوع کردن برنامه‌ها و نشریاتی که مخالف حکومت آن‌ها هستند ویا با نحوه تفسیر آنها با ارزش‌های اسلامی و افغانی این گروه در تضاد هستند، تلاش کرده است تا رسانه‌های افغانستان را تحت کنترل خود درآورد که در نتیجه دسترسی به اطلاعات محدود شده است.
طالبان تعدادی احکام خفقان‌آور در مورد رسانه‌ها صادر کرده‌اند، که در جدیدترین آن‌ها مقرر شده بود که مهمانان دعوت شده زن چهره‌شان را در رسانه‌های تصویری بپوشانند، زیرا فرمان قبلی مجری‌های زن تلویزیون را ملزم می‌کرد که صورت خود را در حین پخش بپوشانند.
علاوه بر این، به گفته یک مقام حامی نای رسانه های باز در افغانستان، رسانه های تصویری از دعوت مردان به برنامه هایی با مجریان زن منع شده اند.
این در حالی است که در گزارشی از سوی انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان که به تاریخ 9 می منتشر شد، آمده است که از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، 287 رسانه بسته شده و نزدیک به 6000 خبرنگار شغل خود را از دست داده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала