تروئیکای توسعه یافته در مورد افغانستان به "پنج" تبدیل می‌شود/ آمریکا در آن حضور ندارد

© Photo / facebook account of Dr. Abdullah Abdullahنشست ترویکای توسعه‌یافته در مسکو برای صلح در افغانستان
نشست ترویکای توسعه‌یافته در مسکو برای صلح در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2022
عضو شوید
معاون دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه اخیرا در صحبت با رسانه های این‌کشور گفت که قالب گفت‌وگو درباره افغانستان که به "تروئیکای توسعه‌یافته" معروف است، با مشارکت هند و ایران، اما بدون آمریکا، می‌تواند به "پنج" تبدیل شود.
الکساندر وندیکتوف، معاون دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه یادآور شد که وزارت امور خارجه روسیه "هم در قالب دوجانبه و هم در چارچوب به اصطلاح تروئیکای توسعه یافته نمایندگان ویژه روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا و پاکستان" با واشنگتن درباره افغانستان گفت‌وگو کرد.
وندیکتوف گفت که با این حال، با در نظر گرفتن رویکرد غیرسازنده آمریکا به کار خود، گزینه‌هایی برای تبدیل مجدد آن به سازوکار پنج‌جانبه با مشارکت روسیه، چین، پاکستان، ایران و هند آغاز شده است.
وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که هر ساله رایزنی هایی بین دبیران شوراهای امنیت یا مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه (هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) در مورد افغانستان انجام می شود.
وندیکتوف همچنین گفت که این قالب، همراه با کار از طریق سازمان همکاری شانگهای، یکی از محبوب ترین و مفیدترین قالب ها در تضمین آشتی ملی در افغانستان است.
امسال، چنین نشستی در دوشنبه برگزار شد، سال آینده روسیه انتظار دارد که شرکای خود را در مسکو میزبانی کند.
آیا این تغییر قالب به حل مشکلات مبرم افغانستان کمک خواهد کرد؟ ایالات متحده تلاش نخواهد کرد تا در این گفت و گو دخالت کند؟
یحیی چاووش، آگاه مسائل سیاسی افغان، رئیس حزب "خط سوم" و کارشناس نظامی سابق در صحبت با اسپوتنیک گفت، اظهارات الکساندر وندیکتوف، معاون دبیر خانه شورای امنیت ملی روسیه در شرایط کنونی یکی از موضوعات بسیار مهم و ارزنده در رابطه به اوضاع افغانستان و منطقه است.
«به ویژه برگزاری نشست تروئیکای توسعه یافته در قالب "پنج‌جانبه" که در گذشته به طور معمول به گونه‌ی سه جانبه برگزار می‌شد، در حال حاضر برای افغانستان ارزش سازنده و حیاتی خواهد داشت. حضور ایران و هند نیز دراین نشست مهم است زیرا روابط این کشور میان خودشان و روابط هرکشور با افغانستان همیشه در اوضاع افغانستان تأثیر گذار بوده است.»
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش می‌گوید، در شرایط فعلی که هشدار ایالات متحده آمریکا از تبدیل شدن افغانستان به لانه‌ی تروریسم مطرح شد و در اصل خود آمریکا به عنوان سازماندهنده اصلی تروریسم برای بی ثبات ساختن همسایگان افغانستان "کشور های آسیای مرکزی و چین" در منطقه عمل می‌کند، تصمیم برای برگزاری چنین نشستی دستاورد های مثبت در قبال خواهد داشت.
«اهمیت و تأکید بر روابط مفید که روسیه دائم برای برقراری آن از خود تمایل نشان داده است، در این موضوع نهفته است که کشور های همسایه افغانستان مشترکا می‌توانند در شرایط موجود که این کشور با گروه های مختلف مخالفین داخلی به تنهایی می‌جنگد، و این هراس نیز موجود است که تروریسم به کمک پاکستان و به حمایت ایالات متحده آمریکا دوباره افغانستان را به مرکز و لانه فعالیت خود مبدل کند کمک کنند.»
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
این آگاه مسایل سیاسی می‌گوید برای جلوگیری از لانه‌سازی گروه های تروریستی در افغانستان، تحت کنترل آوردن اوضاع در افغانستان و در کل به منظور بهبودی اوضاع امنیتی دراین کشور، هماهنگی وهمکاری این پنج کشور شرکت کننده در نشست معروف "توسعه‌یافته" بسیار ضروری است.
«به گفته آقای چاووش برگزاری نشست "توسعه یافته" احتمال دارد راه حل های را در جهت عادی سازی اوضاع در افغانستان؛ هم در مسائل حقوق بشر و هم در مسائل رشد اجتماعی پیدا کند. از جانب دیگر امروز که بسیاری افغان ها وادار به ترک وطن شده اند افغانستان نباید به فراموشی سپرده شود. زیرا اگر افغانستان به فراموشی سپرده می‌شود، پیامد های ناگوار آن بازهم افغان ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آگاه مسایل سیاسی افغانستان ابراز عقیده نمود که اکنون آمریکا تصمیم گرفته است جبهه‌ی دیگری علیه روسیه و چین ایجاد کند و این جبهه باید از طریق افغانستان باشد و بازهم کشور ما به میدان داغ جنگ سرد برای کشور های بزرگ مبدل شود.

«کشور های غرب، در رأس آمریکا و انگلیس دائم تلاش نموده اند که با سیاست های "انگلاساکسونی" خود افغانستان را اسباب بازی های بزرگ خود قرار داده و از مردم این‌کشور به عنوان "گوشت دهن توپ" استفاده کنند؛ مطرح کردن موضوع برگزاری نشست تروئیکای توسعه یافته با شرکت پنج کشور مبرم و ضروری است.»

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش گفت، از دیدگاه حرکت بزرگ "خط سوم" افغانستان به عنوان یک حرکت اعتدال پسند؛ روابط مثبت و مفید دوجانبه و چندین جانبه چین و افغانستان، روسیه و افغانستان، کشور های آسیای میانه و افغانستان و همچنین هند و ایران با افغانستان این است که این کشور‌ها اکنون حتما درک کرده اند که یگانه راه حل در جهت منافع ملی این‌کشور ها حفظ و برقراری ، امنیت و آرامش، توسعه اقتصادی و روابط افغانستان با همسایگان است و این راه حل باید از طریق گفتگو های سیاسی حاصل شود نه از طریق جنگ.
گفتنی است این گفتگوها در حالی انجام می‌شود که افغانستان از یک بحران اقتصادی و انسانی رنج می‌برد و این شرایط پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای تحت رهبری امریکا در ماه آگست سال گذشته ، بدتر شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала