رئیس جمهور سابق مولداوی از امکان مستقر شدن ناتو در کشورش خبر داد

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر Президент Республики Молдова Игорь Додон во время встречи с президентом РФ Владимиром Путиным
Президент Республики Молдова Игорь Додон во время встречи с президентом РФ Владимиром Путиным - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.10.2022
عضو شوید
رئیس جمهور سابق مولداوی گفت که مقامات مولداوی می توانند نیروهای ناتو را وارد کشور کنند.
به گزارش اسپوتنیک، ایگور دودون، رئیس جمهور سابق این کشور در مصاحبه با این خبرگزاری گفت که علیرغم بی طرفی دولت، مقامات مولداوی می توانند به کمک دادگاه قانون اساسی برای آوردن نیروهای ناتو به کشور در هر زمانی استفاده کنند.
پیش از این دادگاه قانون اساسی مولداوی در سال‌های 2016-2017 تصمیمی اتخاذ کرد که بر اساس آن وضعیت بی‌طرفی اصلاً نقشی ندارد و می‌گوید اگر دولت برای حل مشکلات امنیتی خود دخالت برخی نیروها را ضروری بداند، پس این را می توان با وجود وضعیت بی طرف انجام داد. چنین تصمیمی در دادگاه قانون اساسی وجود دارد، این تصمیم در حال اجرا است، هیچ کس آن را لغو نکرده است."
به گفته وی، اگر مقامات بخواهند از این سناریو استفاده کنند، به جای شروع روند بازنگری قانون اساسی که حداقل شش ماه طول می کشد، به دادگاه قانون اساسی مراجعه کنند.
این منبع گفت، علاوه بر این، حزب حاکم آرای کافی در پارلمان برای تغییر قانون اساسی جمهوری نخواهد داشت.
گفتنی است که طبق قانون اساسی مولداوی، این جمهوری دارای وضعیت بی طرف است، اما از سال 1994 این کشور در چارچوب یک طرح مشارکت فردی با ناتو همکاری می کند. مرکز اطلاعات این اتحاد در پایتخت مولداوی فعال است.
در دسامبر 2017، یک دفتر ارتباطی با بلوک نظامی غرب در کیشینو افتتاح شد. نظرسنجی های عمومی نشان می دهد که بیش از 60 درصد از جمعیت این جمهوری مخالف پیوستن به ناتو هستند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала