گزارش ریچارد بنت به سازمان ملل درباره نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان

© @https://twitter.com ریچارد بنت
ریچارد بنت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2022
عضو شوید
ریچارد بنت گرازشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در گزارش خود از وخامت وضعیت حقوق بشر در افغانستان خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، ریچارد بنت سفر گزارش سفر 12 روزه خود به افغانستان برای تحقیق درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور را به سازمان ملل تقدیم کرد.

او در این سفر به ولایات پنجشیر و بامیان سفر کرده بود و تمامی موارد و قضایایی که ناقض حقوق بشر بود را از شاهدان عینی شنیده و ریکورد کرده است.
او درباره ادامه درگیری های طالبان با مقاومت گران پنجشیر و دیگر ولایات شمالی از جمله بدخشان یادآوری کرد و محکمه های صحرایی اسیران جنگی و به رگبار بستن آنها را نمونه بارز نقض حقوق بشر دانست.
طالبان در عکس العمل به این گزارش بدون نام بردن از شخص یا نهاد مشخص، آنها را "شایعه" دانسته و منابع آن را "مجازی" حطاب کردند.
ریچارد بنت در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفت که توجه بیش از حد جهان به اوکراین، افغانستان را به باد فراموشی سپرده است. او از عدم پوشش خبری حمله تروریستی بر مرکز آموزشی کاج انتقاد کرد.
وی همچنان در باره رو به وخامت گذاشتن وضعیت زنان صحبت کرد. او گفت: "پسرفت بزرگی در قسمت حقوق زنان و دختران صورت گرفته است."
گزارشگر ویژه افزود که هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌ها از دیرباز مورد تبعیض و حمله قرار داشته اند. او به آموزشگاه کاج اشاره کرد که قربانیان به علت قوم و مذهب شان کشته شدند.
بنت گفت:"حمله برکاج چند جنبه پیوسته بهم دارد. یعنی، این حمله بر یک گروه قومی، اقلیت مذهبی، حمله بر آموزش و حمله بر دختران جوان بود."
مولوی امیرخان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.10.2022
متقی به ریچارد بنت: دیگرنمی‌گذاریم جنگ‌سالاران حق کسی را پامال کنند
او از طالبان انتقاد کرد که مانع دسترسی خبرنگاران به محل حادثه و شفاخانه هایی که مجروحان در آنجا بودند، شدند و از پوشش این رویداد جلوگیری کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала