استانکزی: پاکستان نقش ویرانگر در روند آشتی افغانستان داشت

استانکزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.10.2022
عضو شوید
رئیس هیئت مذاکره‌کننده صلح در دولت پیشین افغانستان گفته است، که پاکستان نقش ویرانگر در روند آشتی افغانستان داشت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، معصوم استانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده صلح در دولت پیشین افغانستان گفته است، که پاکستان نقش ویرانگر در روند صلح افغانستان داشت.
معصوم استانکزی می‌گوید: امریکا و حکومت پیشین افغانستان این چالش را به درستی مدیریت نکردند.
معصوم استانکزی ابقاء شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.04.2018
معصوم استانکزی ابقاء شد
معصوم استانکزی بر این است، که حذف طالبان از کنفرانس بن در سال ۲۰۰۱ و حمایت پاکستان از طالبان، از جمله چالش‌‌های تاریخی روند صلح افغانستان بوده است.
استانکزی سه روز پیش، به صورت مجازی در نشستی به میزبانی موسسه صلح امریکا، درباره تحولات افغانستان صحبت کرد. حبیبه سرابی، عضو پیشین مذاکره حکومت پیشین افغانستان و کریستین برگ هارپویکن، پژوهشگر موسسه تحقیقات صلح اسلو نیز در این نشست شرکت داشتند.
موسسه صلح امریکا روز جمعه ۶ عقرب در نوشته‌ای با عنوان "اشتباهات و فرصت‌های از دست رفته برای صلح در افغانستان" اظهارات آقای استانکزی و دیگر شرکت‌کنندگان را منتشر کرده است.
کریستین برگ هارپویکن در این نشست گفته پاکستان همواره یک مشکل بوده و هرچند استخبارات امریکا و کشورها به خوبی از حمایت پاکستان از طالبان آگاه بودند، اما هیچ وقت در مورد آن کاری انجام ندادند.
آقای هارپویکن می‌گوید: پاکستان ابزاری در توانایی طالبان برای بازگشت به قدرت بود، اما این کشور حالا فهمیده که طالبان از دستورات اطاعت نمی‌کنند و بر خلاف دهه ۱۹۹۰ که طالبان را به رسمیت شناخته بود، اینبار حداقل تا این لحظه از آن اجتناب کرده است.
او روابط کاری برخی کشورهای همسایه افغانستان با طالبان را لازم دانسته، اما گفته: "ما شاهد اصلاحات چشمگیر در درون طالبان نه در کوتاه مدت و نه در دراز مدت نخواهیم بود."
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان در پانزدهم ماه اگوست سال گذشته میلادی یکبار دیگر بر افغانستان چیره و رهبر این گروه بخشش عمومی اعلام کرد، اما جنگجویان این گروه تاکنون بیش از دو هزار نظامی حکومت پیشین افغانستان را دستگیر، شکنجه و کشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала