تعطیلی ۲۲ رسانه‌ی خصوصی پس از به قدرت رسیدن طالبان در تخار

© Fotolia / Pio SiСтопка газет
Стопка газет - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2022
عضو شوید
بعد از به قدرت رسیدن طالبان و فروپاشی حکومت پیشین افغانستان، رسانه‌های خصوصی در ولایت تخار از فعالیت باز مانده و نشرات شان متوقف شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز، شماری از مسئولان این رسانه‌ها می‌گویند که وضعیت بد اقتصادی و شرایط سختگیرانه طالبان دلیل توقف نشرات این رسانه‌ها شده است. پیش از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان،بیشتر از ۲۲ رسانه‌ی خصوصی تصویری صوتی و چاپی، در ولایت تخار در شمال افغانستان فعال بود اما اکنون تنها یک رسانه فعال باقی مانده است.
مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در تخار می‌گویند در گذشته پنج رسانه‌ی چاپی، ۱۱ رادیو و شش تلویزیون در این ولایت فعالیت داشتند اما در حال حاضر از این میان تنها یک رسانه‌ی چاپی دولتی به‌نام جریده تخارستان فعال است. سنت‌الله تیمور، مدیرمسئول رسانه‌ چاپی خورشید که در بخش‌های سیاست، اجتماع و فرهنگ فعالیت داشت، در گفت ‌وگو با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که با شماری از خبرنگاران محلی جواز فعالیت ماهنامه خورشید را گرفت و در چهار سال گذشته فعالیت دوامدار داشت اما پس از به قدرت رسیدن طالبان، وضعیت بد اقتصادی و شرایط وضع شده از سوی طالبان برای رسانه‌ها باعث توقف نشرات این رسانه شده است. وی می‌گوید: "ماهنامه خورشید از سال ۱۳۹۷ به این‌سو در ولایت تخار بیشتر در مورد حقوق زنان فعال بود و گزارش‌ های خبری را پوشش می‌دادیم.
اما بنا بر مشکلات اقتصادی در این اوآخر از فعالیت باز مانده‌ایم. سید عرفان برزگر، مدیرمسئول هفته‌نامه "هفت‌روز" می‌گوید این نشریه را با تلاش شماری از خبرنگاران جهت اطلاع‌ رسانی بی‌طرف در بخش های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایجاد کرده بودند و دو سال این هفته‌نامه فعالیت داشت اما حاکمیت طالبان و نبود امکانات مالی طی یک سال و نیم اخیر باعث شده این رسانه از فعالیت باز بماند. هفته‌نامه "تصویر" یکی دیگر از نشریه‌های پر مخاطب در تخار بود که بیشتر در بخش اطلاع‌ رسانی و آگاهی عامه در مدت هفده سال فعالیت داشت. این هفته‌نامه با که همکاری سه روزنامه‌نگار در این ولایت ایجاد شده بود اکنون از فعالیت باز مانده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала