پاسخ پدرام به اتمر: ساختار فدرالی موی بدن تمامیت خواهان را راست می کند

© Sputnik / JAK / JAKلطیف پدرام رهبر کنگرهٔ ملی و نماینده مردم بدخشان در پارلمان
لطیف پدرام رهبر کنگرهٔ ملی و نماینده مردم بدخشان در پارلمان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2022
عضو شوید
نماینده پیشین مجلس نمایندگان و رهبر حزب کنگره ای ملی افغانستان، در واکنشی تُندی به سخنان وزیر امور خارجه پیشین افغانستان واکنش تندی نشان داده است.
به گزارش اسپوتنیک، عبدالطیف پدرام نماینده ای پیشین مجلس نمایندگان و رهبر حزب کنگره ای ملی افغانستان در پاسخ به سخنان حنیف اتمر وزیر امور خارجه پیشین افغانستان در برگه رخنامه اش نوشته است، که مشکل آقای اتمر و حلقات شوونیست و تمامیت‌خواه، قبیله‌خویی،بدویت پشتونوالی و عدم تمکین به عقلانیت مدرن و نهادهای اجرایی آن است. کدام آدم عاقل و باسواد فدرالیسم را عین ملوک الطوایفی می‌داند؛ مگر این که ترس از درست رفتن " قدرت مطلقه" و امتیازهای ناشی از آن، مدعی را کور و کر کرده باشد.
لطیف پدرام رهبر کنگرهٔ ملی و نماینده مردم بدخشان در پارلمان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.10.2022
پدرام: اسلامیت و افغانیت گروه طالبان به معنی ساخت دولت تک‌قومی است
او در ادامه افزوده است، که دموکراسی های مطلوب این آقا و حلقات مرتبط، از آمریکا تا سویس، تا آلمان و هند، همه فدرالی اند، چگونه می‌توان بر این کشورها انگ ملوک الطوایفی زد؟ جالب است اگر بگویید نظام شاهی می‌خواهیم، شاهی مطلقه می‌خواهیم، مشروطه می‌خواهیم، جمهوری دموکراتیک یا اسلامی و یا امارت می‌خواهیم فاشیست ها واکنش نشان نمی‌دهند حتا سخن گفتن در باره نظام غیرمتمرکز باز چندان ناراحت شان نمی‌سازد، اما همین که گفتید ساختار باید فدرالی شود، موی بر بدن تمامیت خواهان راست می‌شود، شاخ و شانه می‌کشند، از کوره در می‌روند، بیتاب می‌شوند.
او درباره همچنان نوشته است، که با توجه با عصبانیت آقای اتمر و شرکا هم می‌شود فهمید فدرالیسم ابزارهای افغانیره کردن میهن ما را از دست شان می‌گیرد و قدرت شان را درهم می‌شکند. حرف و سخن معروف"ببل" در رایشتاگ آلمان یادم می‌آید: وقتی فاشیست ها علیه من در مجلس موضع میگیرند و عربده می‌کشند، اطمینان حاصل می‌کنم که موضعگیری‌ام درست، دموکراتیک و انسانی بوده است.
او در پایان نوشته است، که خلاصه ما می‌گوییم فدرالیسم، آری! تمرکزگرایی و انحصارطلبی، نه ! منتظر دستور و فرمان کسی و حلقاتی هم نیستیم.
یادآوری می کنیم، که چند پیش سرور دانش با ایجاد یک حزب از ساختار نظام فدرالی در افغانستان پشتیبانی اش را اعلام کرد، که حنیف اتمر در واکنش به این در مصاحبه‌ای گفت، که افغانستان به یک نظام واحد سیاسی نیازمند است و در حال حاضر فدرالیسم زمینه حاکم‌شدن ملوک‌الطوایفی را فراهم می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала