کاخ سفید: دیوان بین المللی کیفری دلیلی برای پژوهش درباره کارهای امریکا در افغانستان ندارد

© AP Photo / Manuel Balce CenetaОфициальный представитель госдепартамента США Джон Кирби на пресс-конференции в Пентагоне
Официальный представитель госдепартамента США Джон Кирби на пресс-конференции в Пентагоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2022
عضو شوید
دولت ایالات متحده می گوید، از تلاش های دیوان کیفری بین المللی (ICC) برای پاسخگویی به جنایات جنگی در سراسر جهان پشتیبانی می کند.
به گزارش اسپوتنیک، جان کربی هماهنگ کننده پیوندهای راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه در یک نشست آنلاین منظم برای خبرنگاران گفت: "اجازه دهید دیوان بین المللی کیفری خودش بگوید، که چه چیزی را بررسی خواهد کرد یا نخواهد کرد. ما از هیچ گونه تلاش دیوان بین المللی کیفری با هدف پژوهش درباره رفتار نیروهای امریکایی در افغانستان آگاه نیستیم".
افسر شورای امنیت ملی امریکا گفت: ""همانطور که پیش از این گفتیم، دیوان کیفری بین‌المللی در حال انجام کارهای مهمی در زمینه محاکمه جنایات جنگی در نقاط مختلف جهان است. با این حال، ما همچنین گفته‌ایم، که پژوهش درباره کارهای نیروهای امریکایی در افغانستان ضروری است".
ملابرادر و خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.10.2022
تلاش‌های پنهانی امریکا برای حضور دوباره در افغانستان
دادگاه مقدماتی دیوان کیفری بین‌المللی پیش از این به دادستانان اجازه داده بود، که پژوهش درباره نسل‌کشی و جنایات جنگی در افغانستان را از ماه می 2003 بازگشایی کند. در مارچ 2020، دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات در مورد نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که از اول ماه می سال 2003 در افغانستان انجام شده است را تأیید کرد. اما در پی این امر، مقامات افغانستان از دادگاه خواستند تا بر اساس اساسنامه رم، تحقیقات را به مقامات ملی افغانستان منتقل کند و دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی کار خود را در این راستا به حالت تعلیق درآورد.
وضعیت با روی کار آمدن گروه طالبان (ممنوع در روسیه) در 15 اگوست 2021 در افغانستان تغییر کرد. بر اساس تصمیمی که روز دوشنبه منتشر شد، "مواد دریافتی از افغانستان نشان نمی‌دهد، که مقامات افغانستان در مورد جنایات تحقیق کرده یا در حال تحقیق هستند تا جایی که دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی کیفری قصد انجام تحقیقات خود را داشته است و تاخیر جزئی را توجیه کند".
اعتراف رئیس پنتاگون به رویکرد اشتباه امریکا در جنگ ۲۰ ساله افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.09.2021
اعتراف رئیس پنتاگون به رویکرد اشتباه امریکا در جنگ ۲۰ ساله افغانستان
جنگ امریکا در افغانستان
در 29 فیبروری 2020، دولت پیشین ایالات متحده به رهبری رئیس جمهور دونالد ترامپ و طالبان توافق نامه صلح را در دوحه امضا کردند. بر اساس این توافقنامه، ایالات متحده و متحدان ائتلافش متعهد شدند که تمام نیروهای خود را ظرف 14 ماه از افغانستان خارج کنند. طالبان نیز به نوبه خود تضمین کردند که از خاک افغانستان برای اقداماتی که امنیت امریکایی ها و متحدان آنها را تهدید می کند استفاده نخواهند کرد.
در 14 اپریل 2021، جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده اعلام کرد، که تصمیم گرفته است به عملیات در افغانستان پایان دهد، که طولانی ترین عملیات نظامی خارجی در تاریخ امریکا شد. ایالات متحده این جنگ را در اکتوبر 2001 آغاز کرد. بیرون شدن نیروهای امریکایی از ماه می 2021 آغاز شد. در اوج عملیات ایالات متحده در سال 2010-2013، شمار نیروهای غربی در افغانستان از 150 هزار نفر گذشت. واحدهای اصلی رزمی امریکا و ناتو در سال 2014 از آنجا بیرون شدند.
پس از آن که ایالات متحده در بهار گذشته اعلام کرد، که قصد دارد نیروهای خود را بیرون کند، گروه طالبان عملیات گسترده ای را برای کنترل افغانستان آغاز کردند. در 15 اگوست 2021، رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی به بیرون از کشور گریخت و طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند. در آغاز سپتامبر 2021، ارتش ایالات متحده به طور کامل افغانستان را ترک کرد و به حضور تقریبا 20 ساله خود در آنجا پایان داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала