لیتیوم افغانستان؛ ثروتی پنهان که چین به آن چشم دوخته است

© Photo / @HafizZiaAhmad1پرچم چین و طالبان
پرچم چین و طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.11.2022
عضو شوید
افغانستان دارای معادن سرشار مواد معدنی گوناگون و همچنین میادین نفتی و منابع گازی است اما تاکنون نتوانسته برای بهبود اوضاع اقتصادی از آن بهره ببرد.
یک هیات سرمایه گذاران چین که چند تن از اساتید دانشگاه پولیتخنیک کابل انان را همراهی می کردند درنشستی با حافظ محمد اقا حکیم والی ولایت نورستان بر سرمایه گذاری در بخش منابع طبیعی ولایت نورستان تاکید کردند.
سرمایه گذاری چینی ها در استخراج معادن چه زمانی آغاز می شود؟ سرمایه گذاری توسط کشور چین چقدر به اقتصاد و مردم افغانستان کمک خواهد کرد؟
یحیی چاووش، آگاه مسائل سیاسی، رئیس حزب خط سوم و نظامی پیشین در صحبت با اسپوتنیک گفت: چندی قبل ملا عبدالغنی برادر معاون، رئیس الوزرا، در کابینه طالبان ملاقاتی با سفیر دولت چین در کابل داشت که در این ملاقات روی سرمایه گزاری چین به افغانستان و همچنین روی معادن و تاسیسات زیربنایی صحبت های صورت گرفت.
«برعلاوه در مورد شمولیت افغانستان در خط ترانزیت تحت نام (یک کمربند- یک راه) که کشور های آسیایی را با اروپا وصل می کنند، بحث و گفت وگو ها انجام شد. در این ملاقات ملابردار بر شمولیت در این پروژه تاکیید کرد. هئیت چین روی استخراج و بهره برداری معادن لیتیوم در افغانستان که از قبل جریان داشت، تماس گرفت.»
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
به باور آقای چاووش در حال حاضر کشور چین مصروف سروی معادن لیتیوم در افغانستان است، اما کار عملی و عقد کدام قرار داد در زمینه هنوز زود است که آغاز شود.
«باید گفت که چینایی ها در رابطه به منرال‌های قیمتی افغانستان علاقمندی فراوان نشان داده اند و می خواهند در زمینه سرمایه گزاری کنند. اما در شرایط موجود، به رسمیت شناخته نشدن امارات اسلامی طالبان از جانب جامعه جهانی، یک مشکل بزرگی بر سر تحقق این برنامه است.»
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
افغانستان دارای معادن سرشار مواد معدنی گوناگون و همچنین میادین نفتی و منابع گازی است اما تاکنون نتوانسته برای بهبود اوضاع اقتصادی از آن بهره ببرد.
براساس بررسی‌های مختلفی که در مورد ذخایر افغانستان انجام شده، این کشور دارای معادن قابل توجه از جمله مس، زغال سنگ، آهن، نیوبیم، کبالت، طلا، مولیبدن، نقره و آلومینیوم و همچنین منابع فلورسپات، اورانیوم، بریلیم، تالک و لیتیوم است.
در یکی از بررسی‌های سازمان فضایی آمریکا (ناسا) ارزش معادن لیتیوم افغانستان، که هنوز استخراج نشده حدود یک تریلیون دالر برآورد شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала