چاووش اوغلو: ترکیه در واجد الشرایط بودن سویدن و فنلاند برای پیوستن به ناتو تردید دارد

© AFP 2023 / Adem AltanМинистр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу
Министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.11.2022
عضو شوید
ترکیه فکر نمی کند که سوئد و فنلاند شرایط توافق نامه های منعقد شده برای الحاق خود به ناتو را تکمیل کرده باشند.
به گزراش اسپوتنیک، چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: ترکیه معتقد است که سوئد و فنلاند به شرایط توافقات به دست آمده برای ورود به ناتو عمل نخواهند کرد.
این در حالی است که، استولتنبرگ گفت که فنلاند و سوئد الزامات ترکیه برای پیوستن به ناتو را برآورده کردند، بنابراین زمان آن فرا رسیده است که آنها را به این اتحاد بپذیریم.
ترکیه معتقد است که سوئد به اندازه کافی برای تحقق خواسته های آنکارا به منظور جلب رضایت برای پیوستن به ناتو تلاش نمی کند. این را عمر چلیک، رئیس حزب عدالت و توسعه اعلام کرد.
در 28 ژوئن، در نشست سران ناتو در مادرید، ترکیه، فنلاند و سوئد یادداشتی را امضا کردند که نقشه راه کشورهای اسکاندیناوی برای پیوستن به ناتو است.
نکات کلیدی این یادداشت، تعهد فنلاند و سوئد به توقف فعالیت اعضای حزب کارگران کردستان است که در ترکیه تروریستی تلقی می شود.
چلیک گفت: "اظهاراتی که سوئد می کند خوب است، اما تا زمانی که اجرا نشود، کافی نیست. این اعلامیه اندکی قبل از سفر اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد به ترکیه، جایی که وی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور دیدار خواهد کرد تا سعی کند "گره را باز کند" و رضایت نهایی ترکیه را برای پذیرش سوئد و فنلاند در اتحاد آتلانتیک شمالی دریافت کند، اعلام شد.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز قرار است این هفته برای دیدار با رئیس جمهور ترکیه به آنکارا سفر کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала