بیعت حزب التحریر در پنجشیر به گروه طالبان

© @https://twitter.com آیا حزب التحریرمی‌تواند تهدید خطرناک‌تر از داعش برای طالبان باشد؟
 آیا حزب التحریرمی‌تواند تهدید خطرناک‌تر از داعش برای طالبان باشد؟   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.11.2022
عضو شوید
منابع محلی در ولایت پنجشیر از بیعت حزب التحریر به گروه طالبان خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، چندین منبع گفته‌اند، که حزب التحریر در تاریخ دهم اکتوبر محفلی را تحت عنوان "سیرت نبی" در مسجد عیدگان پنجشیر در بازارک برگزار کرده بود، که در آن شماری از مسئولان محلی طالبان در پنجشیر نیز اشتراک کرده بودند.
این منابع همچنین گفته‌اند، که حدود یک ماه قبل ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت پنجشیر از یک شاعر و شماری از علمای دینی وابسته به این گروه در ولسوالی پریان این ولایت گرامی‌داشت کرده بود که در آن محفل یکی از اعضای ارشد حزب التحریر برای پنجشیر نیز سخنرانی کرده است. به‌گفته‌ی منابع، او زیر پرچم سفید طالبان شعار "زنده باد حزب التحریر" سر داده است.
یک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.09.2022
آیا "حزب التحریر" می‌تواند تهدید خطرناک‌تر از داعش برای طالبان باشد؟
منابعی که با روزنامه اطلاعات روز صحبت کرده‌اند، افزوده‌اند که حزب التحریر در نظام جمهوری هرچند اجازه‌ی فعالیت نداشت و نمی‌توانست واضح از طالبان حمایت کند، اما در برخی از موضوعات با طالبان دیدگاه مشترک داشت و از عالمانی که به نفع طالبان تبلیغ می‌کردند، حمایت می‌کرد.
منابع افزودند، که اکنون شمار زیادی از اعضای حزب التحریر در نهادهای نظامی و غیرنظامی ولایت پنجشیر وظیفه دارند و از جنگ ۲۰ ساله‌ی طالبان قدردانی می‌کنند. به‌گفته‌ی منابع، اعضای حزب التحریر خواهان گسترش قلمرو طالبان در تمام کشورهای اسلامی و غیراسلامی هستند.
از سوی هم، منابع می‌گویند که در روزهای اخیر جمهوریت، شماری از عالمان وابسته به حزب التحریر از پیروزی‌های طالبان در خطبه‌های نماز جمعه ابراز خشنودی می‌کردند.
براساس آنچه که منابع گفته‌اند، در زمان سقوط ولایت پنجشیر به‌دست طالبان نیز اعضای حزب التحریر با طالبان تماس داشتند و پس از سقوط پنجشیر، با طالبان برای جلب‌وجذب مردم همکاری می‌کردند.
طبق اظهارات منابع، در جریان ۲۰ روز مقاومت مردم پنجشیر در برابر طالبان، چهره‌هایی از حزب التحریر خواهان پذیرفته‌شدن خواست‌های طالبان در مذاکره با "جبهه مقاومت" به رهبری احمد مسعود بودند.
مسئولان حزب التحریر تاکنون در این باره دیدگاهش را بیان نکرده است.
یادآوری می کنیم، که حزب التحریر در طول سال‌های گذشته در وزارت عدلیه‌ی افغانستان ثبت نبود و جواز فعالیت نداشت، اما با جذب جوانان عمدتا از شمال کشور، به فعالیت مخفیانه‌اش ادامه داد. باری عبدالله عبدالله در زمانی که رییس اجراییه حکومت وحدت ملی بود، گفته بود که حزب التحریر شاخه‌ی غیرنظامی گروه طالبان است.
امرالله صالح نیز زمانی که معاون اول رییس‌جمهور بود، گفته بود که دولت افغانستان حزب التحریر را به رسمیت نمی‌شناسد و این حزب حق تجمع و تبلیغ را تا زمان ثبت و راجستر ندارد. صالح افزوده بود تا زمانی که معضل حقوقی این حزب حل نشود، هر نوع فعالیت از نام و نشان این "شبکه مجهول" غیرقانونی است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала