منبعد طالبان از میراث فرهنگی کشور محافظت می کنند

© AP Photo / Stringerمجسمه بودا در بامیان
مجسمه بودا در بامیان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.11.2022
عضو شوید
وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان اعلام کرد که از تمام میراث تاریخی و اماکن فرهنگی افغانستان محافظت خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، خبرنگار فارس اطلاع داده است که "ملا خیرالله خیرخواه"، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان اعلام کرد که پس از تحولات سیاسی اخیر در افغانستان اماکن تاریخی و فرهنگی محافظت گردیده و توجه حکومت نسبت به آن بیشتر شده‌ است.
وی در سفر به لوگر گفت: لوگر ولایت تاریخی و فرهنگی است و جا‌های تاریخی و فرهنگی آن برای حکومت ارزش خاصی دارد.
پافشاری وزارت اطلاعات و فرهنگ به حفظ میراث های فرهنگی و ابدات تاریخی    - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2020
پافشاری وزارت اطلاعات و فرهنگ به حفظ میراث های فرهنگی و ابدات تاریخی
وی تصریح کرد: پس از تحولات اخیر، اماکن تاریخی و فرهنگی مورد حفاظت قرار گرفته و نسبت به گذشته نیز بیشتر مورد توجه حکومت قرار گرفته است.
از طرف دیگر، رفیع الله صمیم رئیس اطلاعات و فرهنگ لوگر نیز در این باره گفت: سفر وزیر اطلاعات و فرهنگ به این ولایت موثر بوده که با آن، فعالیت‌های فرهنگی نیز توسعه خواهد یافت.
وزیر اطلاعات و فرهنگ در حالی به ولایت لوگر سفر می‌کند که اکثر جا‌های تاریخی این ولایت در معرض خطر تخریب قرار دارد.
پیش از این، "ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان گفته بود که آثار تاریخی افغانستان نمایانگر هویت و فرهنگ ما است و طالبان در راستای حفظ آثار تاریخی، نمایش دادن این آثار به جهانیان و بازسازی محلات تخریب شده‌ تاریخی تلاش خواهند کرد.
سخنگوی طالبان، همچنین در این نشست از مؤسسات بین‌المللی خواسته است که در راستای حفاظت از میراث‌های فرهنگی، با این گروه همکاری کنند.
مجاهد بارها بر اینکه آثار تاریخی افغانستان، نمایانگر فرهنگ عالی و سطح دانش گذشتگان ما است، و چگونگی زندگی اجتماعی آنان را به ما نشان می‌‌دهد و همه‌ افغان‌ها مسوول هستند تا در حفظ و نگهداری آنان توجه جدی نمایند.
این اظهارات در حالی از سوی مجاهد مطرح شده که گفته می‌شود، در سال 2001 میلادی افراد منتسب به طالبان یکی از آثار مهم تاریخی افغانستان (مجسمه بودایی بامیان) را با فیر مستقیم راکت به‌صورت کامل منهدم کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала