تهدیدات تروریستی افغانستان برعلیه هند و روسیه افزایش یافته است

هند - روسیه
هند - روسیه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.11.2022
عضو شوید
اظهارات وزیران خارجه هند و روسیه درباره تهدیدات تروریستی از افغانستان درآمدی است بر جهان چند قطبی.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه ای که امروز 9 نوامبر از وزارت خارجه هند به نشر رسیده است، به نقل از جی شنکر نوشته شده است که وی و لاوروف از حکومت طالبان می خواهند تا به تعهدات بین المللی خود عمل کند.
این اظهارات در نتیجه سفر وزیر خارجه هند به مسکو و در دیدارش با همتای روسی اش بیان شده است و در همین حال روسیه درباره نشست که در چند روز آینده در مسکو درباره افغانستان برگزر خواهد شد خبر داده است.
در این نشست طالبان حضور نخواهند داشت. اشتراک کننده گان "فرمت مشورتی مسکو" در مورد افغانستان (روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان) میباشد.
آفای احمد سعیدی تحلیل گر و کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که در حالیکه روابط آمریکا و طالبان روز به روز مستحکم تر می شود و کمک ها دالری هفته وار آمریکا به افغانستان سرازیر می شود، روابط روسیه و چین که در ابتدای روی کار آمدن طالبان به وجود آمده بود آهسته آهسته سرد می شود.

" احتمال سونامی طالبانی به همکاری و حمایت آمریکا و بریتانیا به سوی آسیای میانه دور از احتمال نیست. دیر یا زود این منطقه در یک تبانی میان طالبان بریتانیا و آمریکا به جبهه جدید برای روسیه و چین مبدل خواهد شد".

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی
او در خصوص هند و رقابت های منطقه ای بین هند و پاکستان گفت که با قدرت گرفتن طالبان نقش پاکستان در افغانستان بسیار پررنگ است و حرفی را که طالب می زند تکرار حرف های پاکستان است. بنا بر این تشویش های هند می خواهد تا در یک پیمانی که در آن روسیه، تهران، چین، پاکستان و کشورهای آسیای میانه حضور داشته باشند نقش پاکستان را در اراده طالبان تضعیف کند.
وی اضافه کرد که همه این موضوعات در کل به این ارتباط دارد که چین و روسیه در اقدامات اخیر خود بر علیه یکه تازی آمریکا و تغییر دادن جهان یک قطبی هستند. وی احتمال این را داد که کشور های اشتراک کننده در فرمت مشورتی مسکو نیروهای مشترک در مرز های افغانستان مستقر کنند تا بتوانند در برابر تهدیدات تروریستی طالبان از کشور های همسایه آن محافظت کنند.
اقای سعیدی گفت در نتیجه یک جهان دو قطبی قطب روسیه با هم پیمانی کشور های هند و چین، قطب قدرتمند تر خواهد بود چرا که آنها وسیع ترین و پرجمعیت ترین کشورهای جهان هستند. علاوه بر این اروپا هم به دنبال استقلال از آمریکا است چرا که پیروی سران کشور های اروپایی از سیاست های آمریکا مشکلات زیادی را برای اروپا به بار آورده است.
آقای برنا صالحی کارشناس روابط بین ملل نیر در این باره در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت: پس از فروپاشی رژیم جمهوریت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان تقویت گروهای تروریستی درین کشور یکی از نگرانی های جدی قدرت ها و کشورهای منطقه بوده است .
دو کشور روسیه و هند که به نحوی درین زمینه حتا از دوران حاکمیت قبلی طالبان بر افغانستان نظر واحد داشته اند حالا هم این خطر را چه به لحاظ خصومت استراتیژیک پاکستان با هند و چه به لحاظ آرمان گرایی اسلام گراهای افراطی برای ورود به کشورهای آسیای مرکزی در حال رشد می می بینند .
برنا صالحی
کارشناس روابط بین الملل
وی علاوه کرد که سیاست های مبهم امریکا در برابر حاکمیت طالبان و رقابت شدید این کشور با روسیه در جنگ اوکراین روسیه را وادار می سازد تا به این مهم توجه ویژه داشته باشد که نشست فارمت مسکو در آیندهٔ نزدیک و همین طور سایر نشست های منطقه ای و بین المللی که به ارتباط افغانستان قبلا دایر شده و یا بعداً دایر می شود را دو کشور هند و روسیه برای پیداکردن راهی برای رفع نگرانی شان درین زمینه مفید و با اهمیت می دانند . بنده فکر می کنم که در نشست فرمت مسکو به صورت واضح و روشن برای جلوگیری از احتمال رشد گروهای تروریستی در افغانستان پرداخته خواهد شد .
آقای یحیی چاوش آگاه مسائل سیاسی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، گفتند که قدرت های دنیا (آمریکا، بریتانیا و غرب) کوشش دارند تا از طریق پاکستان افغانستان را به محلی برای تهدیدات تروریستی برای کشور های منطقه تبدیل کنند. این قدرت ها لانه های تروریستی در پاکستان ایجاد کرده اند و آنها را تمویل، اکمال و در افغانستان جابجا می کنند.

سازمان جاسوسی آمریکا سیا 3000 کماندوهای آمریکایی به شمال افغانستان برای تربیه نیروهای تروریستی اعزام می کند. این کماندوها وظیفه دارند تا تروریست ها رادر شمال افغانستان تربیت کنند و بعد آنها را به مناطق ایغورستان چین و کشورهای آسیای میانه بفرستند تا منطقه را ناامن کنند.

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی (چاووش)
رئیس حزب حرکت بزرگ ملی خط میانه (خط سوم) افغانستان
وی اضافه کرد که طالبان مستقیما از آی اس آی پاکستان دستور می گیرند تمام اقدامات طالبان برای بستن مکاتب و برخورد های رودررو با مردم افغانستان و شهروندان خارجی از جمله این دستورات است.
اقای چاووش اضافه کرد که عدم حضور طالبان در فرمت مسکو نشان دهنده بی اعتمادی روسیه است. اقدامات طالبان در ارتباط با سازمان سیا آمریکا در سفر رئیس استخبارات افغانستان به قطر و دیدار وی با نماینده سیا و دیدار دیکر آنها در کابل همه به سازماندهی آمریکا برای ملتهب نگه داشتن اوضاع افغانستان است.
آنچه از صحبت های کارشناسان استنباط می شود این است که آمریکا تمام راهها را برای حفظ قدرت جهانی خود امتحان میکند که یکی از آنها حمایت مالی و تخنیکی و تاکتیکی طالبان است. زمین افغانستان را مرکز تربیت و صادرات تروریزم به کشور های همسایه مخصوصا همسایه های شمالی افغانستان خواهد ساخت که اسباب نگرانی روسیه و کشور های مستقل مشترک المنافع را در پی خواهد داشت. همچنان هندوستان که در منطقه جنوب آسیا نقش مهمی دارد و همیشه در تقابل و رقابت با پاکستان قرار داشته است از نا امنی منطقه نگران است و همچنان تسلط آنها را بر جغرافیای نسبتا بزرگ افغانستان یک تهدید برای هند و منطقه میداند. نظریات کارشناسان در این باره بازگو کننده این است که این اظهارات و موضع گیری ها متناسب است با نظم جدیدی که در جهان در حال شکل گیری است. در این نظم جدید آمریکا از حال یکه تازی و جهان از وضعیت تک قطبی بیرون خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала