Agencia de noticias Sputnik - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
چندرسانه ای
چندرسانه ای - گزارش تصویری، کاریکاتور و داده نمای در موضوعات مختلف را در بخش چندرسانه ای خبرگزاری اسپوتنیک مولتی میدیا ببینید

سربازان بریتانیا بیش از 60 کودک افغان را کشته اند

© AP Photo / Massoud HossainiБританские солдаты в Кабуле, Афганистан
Британские солдаты в Кабуле, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.11.2022
عضو شوید
به اساس گزارش خیریه Action on Armed Violence، بیشتر قربانیان "به دلیل حملات هوایی و تیراندازی متقابل" بوده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، بی بی سی خبر داده است که از سال 2006 تا 2014 بیش از 60 کودک در جریان عملیات نظامی بریتانیا در افغانستان کشته شده اند که در به هر خانواده آنها غرامت پرداخت شده است (متوسط ​​مبلغ فقط 1656 پوند است). سن 27 قربانیان مشخص است که مسن ترین آنها 15 ساله و کوچکترین آنها یک ساله بود.
به گفته مؤسسه خیریه Action on Armed Violence (AOAV)، دولت بریتانیا به خانواده های که در اثر اقدامات قوای نظامی بریتانیا در افغانستان فرزندان خود را از دست داده اند غرامت پرداخت کرده است.
پیش از این مقامات بریتانیا رسما اعتراف کردند که تنها 16 کودک افغان در نتیجه اقدامات پادشاهی نظامی جان خود را از دست داده اند.
Сооснователь WikiLeaks Джулиан Ассанж на балконе здания посольства Эквадора в Лондоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.06.2022
افشای جنایات امریکا در افغانستان؛ بریتانیا با استرداد آسانژ به ایالات متحده موافقت کرد
گزارشات حاکی از آن است که در جریان 8 سال، نیروهای بریتانیا در افغانستان حداقل 64 کودک را کشته اند. در همان زمان، وزارت دفاع بریتانیا عمداً این آمار را دست کم گرفت و ادعا کرد که تنها 16 مورد وجود دارد. با این حال، قبلاً اعلام گردیده بود که این احصائیه با 64 مورد محدود نمی گردد - اینها فقط با غرامت به رسمیت شناخته می شوند، اما در واقع تعداد موارد مشابه است. کودکان افغان که توسط اردوی بریتانیا کشته شده اند به 135 نفر می رسد.
با این همه، فعالین حقوق بشر هیچ دلیلی ندارند که ادعا کنند گویا قوای مسلح به سوی غیرنظامیان، از جمله کودکان، عمدا فیر نکرده است. فرض بر این است که علت اشتباهات در تعیین هدف و انتقال نبردها به مناطق پرجمعیت بوده است. اغلب افراد زیر سن قانونی در اثر حملات هوایی و انداخت سلاح های سبک جان خود را از دست داده اند.
وزارت دفاع بریتانیا تاکنون 688000 پوند (حدود 777000 دالر) برای شهدای 289 غیرنظامی افغان (2380 پوند به ازای هر نفر) پرداخت کرده است.
عبدالاحمد اسبق قاضی نظامی افغانستان در این مورد ابراز نظر نموده به اسپوتنیک گفت که جرایم جنگی قابل مجازات شدید است. طبق گزارشات موجوده 64 کودک و در گزارشات دیگر 135 کودک افغان از سال 2006 تا 2014 در افغانستان توسط نیروهای مسلح بریتانیا کشته شده اند. باید افزود:
1- آمار کودکان کشته شده در افغانستان بلند تر از ارقام است که نیادهای بین المللی اعلام کرده بودند. در این عرصه هیچ نوع تحقیقات کامل صورت نگرفته و احصائیه دقیق نیز وجود ندارد.
2- خون بهایی کودکان شهید بین سن 13 و 14 می باشد که خون بهای ایشان 14500 پوند انگلیسی تعیین گردید. اما متاسفانه برای یک تعداد کودکان شهید 15800 افغانی خون بها پرداختند.
کودکان افغانستان باشندگان کمپ مهاجرین کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.09.2022
کمک نقدی بریتانیا برای زنان و کودکان در افغانستان
3- طبق کنواسیون و قوانین جزا بین المللی و جهان، قانون اجرائیه جزایی افغانستان، جزائی چنین جرایم مطابق قانون نظامی و طبق جز 1 ماده 337 قانون جزا افغانستان، چنین جرم- قتل عمدی جنگی پنداشته می شود. چون جرایم نظامیان قوای بریتانیا در افغانستان ثابت و عاملین آن قابل محکمه می باشند، بناً ایجاب می کند تا طبق قانون جرایم بشری ISS خواستار محکمه مجرمین شوند.
در این ارتباط گل احمد اعظمی اسبق عضو مجلس افغانستان به اسپوتنیک گفت: " از دیدگاه من هر جنایت، در طول سالهای حضور نیروهای غربی که در افغانستان مرتکب شده بوند، باید از طریق کمسیون یا کمیته خاص که قبول همه جناح باشد، هم کسانی که متضرر بودند ر و هم حکومت افغانستان نظارت ملل متحد و کمسیون حقوق بشر تحت بررسی قرار گیرد. دید من این است که در جریان 40 سال جنگ در افغانستان هر کشور که دست به چنین جرم زده اند، باید به مسؤلیت کشانیده شوند.
وی افزود که انسان قیمت ندارد. باید عاملین آنها محکمه شود و این امر به نفع بشریت است. این پول را که تعیین کرده اند، شرم آور است.
اعظمی گفت: "میخواهم تاکید کنم، حتی کسانی که مرتکب جرایم جنگی شده اند، نیز باید محاکمه شوند، طوری که متضرر و متهم نیز حضور داشته باشد. باید کشور های عضو دایمی ملل متحد این را ضمانت کند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала