پیامدهای قمار پرهزینه بایدن در اوکراین

© AP Photo / Evan VucciВладимир Зеленский и Джо Байден в кабинете Белого дома в Вашингтоне
Владимир Зеленский и Джо Байден в кабинете Белого дома в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.11.2022
عضو شوید
به گمان برخی ناظران غربی اوکراین ممکن است تنها یک مهره شطرنج ژئوپلیتیکی قابل مصرف برای امریکا و ناتو در یک رشته طولانی درگیری ها (یوگسلاوی، افغانستان، عراق، لیبیا، سوریه) باشد.
به گزارش اسپوتنیکف درحالیکه دولت جو بایدن حمایت نظامی و اقتصادی از کی‌یف را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده و قول داده است که به طور نامحدود به این کمک‌ها ادامه دهد اما این کمک‌ها از نظر سیاسی برای بایدن و حزبش هزینه‌های فراوانی داشته است.
بایدن و حزب دموکرات از ماه‌ها پیش به موضوع اوکراین ورود کرده‌اند و ده‌ها میلیارد دالر تسلیحات، کمک اقتصادی افزون بر این انواع پشتیبانی‌های اطلاعاتی و کمک‌های برنامه‌ریزی عملیاتی را در اختیار اوکراین گذاشته‌اند اما کمک‌های امریکا از نظر سیاسی برای بایدن و حزبش چه هزینه‌ای داشته و آیا این کمک‌ها پایدار است؟
برخی از اعضای کانگرس امریکا خواستار قطع همکاری واشنگتن با اسلام آباد شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.11.2022
امریکا از عواقب درگیری اوکراین نگران است

امریکا در اوکراین چقدر هزینه کرده است؟

امریکا بیش از ۶۰ میلیارد دالر کمک نظامی و مالی به اوکراین کرده است اما ۶۰ میلیارد دالر در امریکا چقدر است؟ به عنوان نمونه: صنعت ضبط صوت امریکا در سال ۲۰۲۱ پانزده میلیارد دالر و کل صنعت تولید فیلم و ویدئو در همان سال ۲۵.۱ میلیارد دالر درآمد داشته است.
به گفته سازمان مردمی غیرانتفاعی (Global Giving) پایان دادن به بی خانمانی در امریکا حدود ۲۰ میلیارد دالر هزینه دارد و به عبارت دیگر، ۶۰ میلیارد دالر برای خرید تقریباً تمام سرگرمی‌های تولید شده در امریکا در یک دوره یک ساله کافی است افزون بر این، یکی از مهم ترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی این کشور را حل می کند در عوض کاخ سفید این پول را به اوکراین فرستاد.
جوزیف بایدن معاون رریاست جمهوری امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.11.2022
بایدن وعده داد که امریکا را به درگیری مستقیم اوکراین نمی کشاند

خطرات جهانی سیاست امریکا چیست؟

"سخاوت" واشنگتن در اوکراین از نگاه مسکو دور نمانده است. مسکو از نقش امریکا در تشدید بحران امنیتی اوکراین در سال ۲۰۲۲ و به بحران کشیدن این کشور در فیبروری ۲۰۱۴ با جایگزینی دولت اوکراین با یک دولت وفادار به واشنگتن و بروکسل انتقاد کرد.
مقامات روسیه بارها نسبت به خطرات تشدید تنش در ارتباط با بحران اوکراین هشدار داده‌اند. ماه گذشته پوتین، امریکا و متحدانش را متهم کرد که "گام‌هایی در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ماه‌های اخیر به سمت تشدید تنش برداشته‌اند" و "به جنگ در اوکراین، سازماندهی تحریکات در اطراف تایوان و بی‌ثبات کردن بازارهای غذا و انرژی جهان" پرداخته‌اند.

آخر بازی بایدن در اوکراین

تا جایی که به امریکا و متحدانش مربوط می‌شود، بخشی از دلایل خطرناک شدن بحران اوکراین، فقدان یک پایان بازی واضح است. در حالی که روسیه اهداف خود را نسبتاً واضح اعلام کرده است (عدم عضویت اوکراین در ناتو)، پایان بازی غرب از تغییر رژیم در مسکو و یا تجزیه روسیه به مجموعه‌ای از دولت‌های کوچک یا حتی طولانی کردن جنگ برای مدت نامحدود، در صورت امکان، شامل گزینه‌های نامحدود می‌شود.
به گمان برخی ناظران غربی اوکراین ممکن است تنها یک مهره شطرنج ژئوپلیتیکی قابل مصرف برای آمریکا و ناتو در یک رشته طولانی درگیری ها (یوگسلاوی، افغانستان، عراق، لیبی، سوریه) باشد.
Флаги Украины и США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.11.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
امریکا از اوکراین می خواهد تا آماده ای گفت و گو با روسیه باشد

پیامدهای داخلی سیاست بایدن در اوکراین چیست؟

سیاست کاخ سفید در مورد اوکراین از کانون توجه مخالفان سیاسی داخلی بایدن دور نمانده است؛ زیرا افزایش هزینه سوخت، تورم و نگرانی‌ها از رکود اقتصادی، ایمان به رهبری مفید رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را نزد مردم تضعیف کرده و جناح جمهوری‌خواه را در موضوع برتر قرار داده است.
مارجوری تیلور گرین نماینده جمهوری خواه جورجیا هفته گذشته در یک سخنرانی در میان طرفدارانش در آیووا گفت: "حتی یک پنی دیگر به اوکراین نمی‌رسد". ده‌ها تن از قانونگذاران حزب جمهوری خواه از جمله ۵۶ نفر در مجلس نمایندگان و ۱۱ نفر دیگر از سنا در ماه اردیبهشت علیه الحاقیه ۴۰ میلیارد دالری کمک به اوکراین رأی منفی دادند.
کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، ماه گذشته هشدار داد که اگر جمهوری‌خواهان در رأس امور باشند، اوکراین دیگر "چک سفید" از کنگره دریافت نخواهد کرد.

موضع بایدن در اوکراین چه تاثیری بر شانس او ‌در انتخابات ۲۰۲۴ خواهد داشت؟

ارتباط بین سیاست دولت بایدن در اوکراین در میزان محبوبیت کلی وی چندان مشخص نیست. تنها ۳۴ درصد از رای دهندگان قانونی در نظرسنجی اخیر این درگیری را موضوع مهمی می‌دانند. یک نظرسنجی که پس از رأی گیری روز سه‌شنبه انجام شد نشان داد که دو سوم رأی دهندگان در مورد یک موضوع اتفاق نظر دارند: بایدن نباید در سال ۲۰۲۴ دوباره نامزد شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала