سیگار: گروه طالبان ممکن به ده ها میلیون دالر انتقال شده به افغانستان دسترسی پیدا کرده است

© Bank- Afghanistan Twitter تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)
تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.11.2022
عضو شوید
اداره بازرسی ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود گفته است، احتمالا گروه طالبان به ده‌ها میلیون دالری که امریکا پیش از فروافتادن حکومت افغانستان به دولت پیشین این کشور منتقل کرده بود، دسترسی پیدا کرده است.
Американский вертолет UH-60M Black Hawk - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.09.2022
هزینه هر هلیکوپتر بلک‌هاک امریکایی بیش از 30 میلیون دالر است و طالبان آن را هدر می‌دهند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، اداره بازرسی ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان که از پروژه‌ها و هزینه‌های امریکا در افغانستان نظارت می‌کرد، گفته است این پول پیش از فروپاشی نظام جمهوری افغانستان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ منتقل شده بود.

سیگار مقدار این پول ۵۷.۶ میلیون دالر ذکر کرده است و گفته بیشتر این پول از سوی وزارت دفاع امریکا که ۴۵.۶ میلیون دالر می‌شود انتقال یافته، در حالی که وزارت امور خارجه ۲ میلیون و ادارۀ توسعۀ بین‌المللی امریکا (یو اس ای آی دی) نیز ۱۰ میلیون دالر را به حساب نظام جمهوری افغانستان انتقال داده بودند.

اداره سیگار گفته است، که احتمال می‌رود زمانی که گروه طالبان به قدرت بازگشتند و کنترل وزارت‌خانه‌های افغانستان از جمله وزارت مالیه را در دست گرفتند، بخشی از ۵۷.۶ میلیون دالر در حساب‌های تحت کنترل دولت افغانستان باقی مانده باشد.

بربنیاد گزارش سیگار از سال ۲۰۰۲ تا ۱۵ اگوست سال ۲۰۲۱، وزارت‌های دفاع و امور خارجۀ امریکا و ادارۀ توسعه بین‌المللی امریکا حدود ۱۷.۳ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده اند که این پول یا مستقیماً در اختیار دولت افغانستان قرار گرفت و یا از طریق نهادهای خارجی که به گونۀ مشترک با دولت افغانستان کار می‌کردند، هزینه شده است.

این در حالی است، که |پژوهشگران در دانشگاه براون(Brown University) با انجام یک بررسی همه‌جانبه، برآورد کرده اند که ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده، در مجموع ۲.۲۶ تریلیون دالر برای جنگ در افغانستان هزینه کرده است. این بدان معناست که این جنگ روزانه ۳۰۰ میلیون دالر برای امریکا هزینه برداشته و سرانه آن به ازای هر افغانستانی معادل ۵۰ هزار دالر بوده است.

به عبارت دیگر، ایالات متحده بیش از جمع دارایی خالص ثروتمندترین افراد امریکا از جمله جف بزوس، ایلان ماسک، بیل گیتس و ۳۰ میلیاردر دیگر برای دور نگه داشتن شبه‌نظامیان طالبان از کابل، هزینه کرده است.

۲.۲۶ هزار میلیارد دالر هزینه شده در افغانستان شامل بیش از ۸۰۰ میلیارد دالر هزینه‌های مستقیم جنگ و افزون بر ۸۵ میلیارد دالر صرف شده برای آموزش ارتش مغلوب افغانستان بوده است.

اما از نظر جانی نیز جنگ افغانستان موجب جان باختن دو هزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی و نزدیک به چهار هزار پیمانکار غیرنظامی امریکایی شده است. همزمان ۶۹ هزار نظامی افغانستان، ۴۷ هزار غیرنظامی و ۵۱ هزار ستیزه‌جو نیز کشته شده‌‌اند.

هزینه مراقبت از ۲۰ هزار زخمی و معلولِ امریکایی به جا مانده از جنگ افغانستان تا کنون ۳۰۰ میلیارد دالر برای دولت‌های ایالات متحده هزینه در بر داشته و مطابق برآورد دانشگاه براون، باید به این هزینه ۵۰۰ میلیارد دالر دیگر افزوده شود.

بر پایه این بررسی، بخشی از مخارج جنگ افغانستان با خروج نیروهای امریکایی در دوره ریاست جمهوری جو بایدن به پایان نمی‌رسد؛ زیرا دولت‌‌های پیشین برای تامین این هزینه‌ها ناگزیر به استقراض شده بودند که تا کنون به ازای آن ۵۰۰ میلیارد دالر بهره پرداخت کرده‌اند؛ رقمی که بخشی از هزینه ۲.۲۶ میلیارد دالری جنگ افغانستان به شمار می‌رود.

پژوهشگران دانشگاه براون تخمین می‌زنند، که هزینه بهره بدهی جنگی افغانستان برای دولت امریکا می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۶.۵ تریلیون دالر برسد؛ رقمی که سرانه آن به ازای هر شهروند امریکایی ۲۰ هزار دالر خواهد شد.

در ماه مارچ سال ۲۰۲۲، وزارت دفاع امریکا به کانگرس این کشور گزارش داد، که مقدار وسایل و تجهیزات دفاعی انتقال یافته افغانستان به ارزش حدود ۷.۱ میلیارد دالر پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در اگوست ۲۰۲۱ در این کشور باقی مانده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала