بیانیه مشترک شرکت کنندگان در فرمت مشاوره مسکو درباره افغانستان

© Sputnikفرمت مسکو
فرمت مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.11.2022
عضو شوید
امروز چهارمین نشست کشورهای شرکت کننده در فرمت رایزنی مسکو درباره افغانستان در مسکو برگزار شد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه شام امروز متن بیانیه نشست امروز را منتشر کرده که در آن آمده است: در 16 نوامبر 2022، چهارمین نشست کشورهای شرکت کننده در فرمت رایزنی مسکو درباره افغانستان در مسکو برگزار شد، که در آن نمایندگان ویژه و مقام های ارشد روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان بیانیه زیر را تصویب کردند.
برگزیده ای از این بیانیه قرار ذیل است:
▪️ بر تعهد برای ایجاد افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز، یکپارچه، آزاد و عاری از تهدیدات تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر تاکید شده است.
▪️ توصیه اکید دارد، که گروه طالبان به تعهدات خود برای ریشه کن کردن تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر عمل کنند، اقدامات ملموس تری علیه همه سازمان های تروریستی اتخاذ کنند، و قاطعانه با آنها مقابله و نابود کنند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان دیگر هرگز به یک "منظوره گرم" و امن پناهگاه یا منبع گسترش تروریسم تبدیل نخواهد شد.
▪️ آمادگی برای کمک به گروه طالبان در این منطقه، نکوهش یورش های تروریستی در برابر غیرنظامیان افغانستانی از جمله موسسات آموزشی و همچنین حمله تروریستی پسین در نزدیکی سفارت روسیه در کابل.
▪️ ما روی غیرقابل قبول بودن استقرار تاسیسات زیربنایی نظامی کشورهای سومی در افغانستان و کشورهای همسایه تمرکز کردیم.
▪️ از گروه طالبان در انکشاف برنامه های انکشاف کشت های جایگزین مواد مخدر و نیز در تمام تلاش های شان برای رفع معضل مواد مخدر ابراز حمایت شد.
▪️ با تاکید بر اهمیت تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر در افغانستان که منعکس کننده منافع همه گروه های قومی-سیاسی اصلی آن باشد، بر اهمیت تعامل عملی کشورهای منطقه و افغانستان در این زمینه اشاره شد.
▪️ با اشاره به اینکه بحران اقتصادی در افغانستان می تواند منجر به مهاجرت دسته جمعی پناهجویان، تحریک افراط گرایی، تروریسم و ​​بی ثباتی شود، از تشدید وضعیت مهاجرت در اطراف افغانستان ابراز نگرانی شد، که می تواند صلح و ثبات کشورهای همسایه را تهدید کند.
▪️ تذکر شد که کمک به طالبان در احیای اقتصاد افغانستان، شرایط مناسب زندگی را برای مردم ایجاد می‌کند و جریان مهاجرت به خارج از کشور را کاهش می‌دهد.
▪️ میهمان نوازی همسایگان افغانستان در میزبانی از میلیون ها پناهجو را ستوده شد و بر اهمیت بازگرداندن امن، آبرومندانه، به موقع و با منابع کافی پناهجویان به افغانستان تاکید شد.
▪️ بر افزایش تلاش ها برای ارائه کمک های بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان برای بازسازی کشور پس از جنگ تاکید شد.
▪️ با اشاره به اهمیت تلاش‌های طالبان برای تامین حقوق و آزادی‌های اولیه مردم، حمایت خود را از رعایت حقوق اساسی همه اقوام اعم از اقلیت‌ها، زنان و کودکان به ترتیب با دسترسی برابر به عدالت و آموزش اعلام کردند.
▪️ ما متقاعد شده‌ایم که ناتو باید بار اصلی مالی بازسازی اقتصاد افغانستان پس از جنگ را بر عهده بگیرد تا رفاه مردم عادی افغانستان بدون دخالت در امور داخلی افغانستان تضمین شود.
▪️ تاکید شد، که همه اقشار جامعه افغانستان خواستار آزادسازی کامل ذخایر طلای افغانستان توسط امریکا هستند و خواستار اتخاذ تمامی تدابیر لازم برای این امر شدند.
▪️ به اهمیت هماهنگی تلاش های منطقه ای برای ارتقای آشتی ملی میان افغانستانی، تقویت امنیت و ثبات در منطقه تحت نظارت فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان و دیگر انجمن های مهم مانند مکانیسم کشورهای همسایه افغانستان و گفتگوی منطقه ای دهلی اشاره کرد.
▪️ خواهان توسعه رویکردهای مشترک برای تعامل با طالبان، از جمله. از طریق سازمان ملل از تشکیل یک گروه مذاکره کننده بین المللی درباره افغانستان تحت نظارت سازمان ملل متحد حمایت شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала