دولت بایدن به ولیعهد سعودی در پرونده خاشقجی مصونیت داد

© REUTERS / HANDOUTولي عهد السعودية الأمير محمد بن سلمان
ولي عهد السعودية الأمير محمد بن سلمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.11.2022
عضو شوید
وزارت عدلیه امریکا: محمد بن سلمان در برابر شکایت نامزد جمال خاشقجی مصونیت دارد.
به گزارش اسپوتنیک، مقامات دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده اند که موضع رسمی تدوین شده در مورد عدم صلاحیت شاهزاده سعودی محمد بن سلمان تلاشی برای بهبود روابط بین دو کشور نیست.
وزارت دادگستری ایالات متحده در آستانه این نظر به دادگاه ارائه کرد که بن سلمان به دلیل سمت خود به عنوان رئیس دولت، در ایالات متحده از اتهامات مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف دولت مصونیت دارد.
"نخست‌وزیر بن سلمان از شکایت در دادگاه‌های آمریکا مصون است در حالی که پست نخست‌وزیری را برعهده دارد، دولت را رهبری می‌کند. ایالات متحده به طور مداوم این اصل را در مورد سران کشورها، دولت‌ها، وزرای خارجه، تحت دولت‌های مختلف اعمال می‌کند، در حالی که آنها ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: این یک رویه غیرقابل شکست است.
وی افزود: "این تعریف به اصل موضوع یا وضعیت روابط دو کشور ما مربوط نمی شود".
پیشتر جان کربی، سخنگوی کاخ سفید نیز بیانیه مشابهی را بیان کرده بود.
پس از نادیده گرفتن درخواست های آمریکا برای افزایش تولید نفت و آغاز کاهش سهمیه های تولید اوپک، ایالات متحده در حال بررسی روابط با عربستان سعودی است.
خاشقجی که در آمریکا زندگی می کرد و برای واشنگتن پست کار می کرد، در سال 2018 در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه کشته شد. مقامات آمریکایی پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار، محیط زیست ولیعهد را تحریم کردند. به گفته سازمان های اطلاعاتی آمریکا، بن سلمان از قتل مطلع بوده است و احتمالا دستور قتل را هم صادر کرده است. عربستان سعودی این موضوع را تکذیب می کند.
ولي العهد السعودي، الأمير محمد بن سلمان، يستقبل الرئيس الأمريكي، جو بايدن، في قصر السلام، جدة، السعودية، 15 يوليو/ تموز 2022 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.11.2022
بایدن تمایلی به دیدار با شاهزاده عربستان سعودی در G20 نداشت
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала