عقرب ماه برداشت طلای سرخ افغانستان است

© Sputnik / T. Azimزعفران افغانستان
زعفران افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.11.2022
عضو شوید
زعفران یکی از محصولات مهم کشاورزی در ولایت هرات است که در سال‌های اخیر، توجه بیشتری به‌ تولید و پروسس آن شده‌است.
به گزارش اسپوتنیک، همه ساله از اواخر ماه میزان برداشت زعفران در کشور آغاز می‌شود و تا پایان ماه عقرب ادامه دارد. پیازهای زعفران در این بازه زمانی هر روز گل می‌دهند و کارگران هر صبح قبل از طلوع خورشید برای برداشت محصول به زمین‌های زعفران می‌روند.
در هرات کشاورزان با حفر چاه‌های عمیق و با استفاده از سولر آب را به زمین‌های کشاورزی می‌رسانند و به همین دلیل است که تولید زعفران در افغانستان در مقایسه با ایران وضعیت بهتری دارد.
مسؤولان ریاست زراعت طالبان در ولایت هرات می­گویند که در سال گذشته، از مزارع این ولایت ۱۰ تُن زعفران به‌دست آمده بود؛ اما امسال این آمار به بیش از ۲۰ تُن می‌رسد.
سال گذشته در ولایت هرات ۷ هزار هکتار زمین تحت کشت گیاه زعفران قرار داشت؛ اما امسال ساحات آن به‌بیش از ۱۰ هزار هکتار می‌رسد.
در سال روان قیمت زعفران افزایش یافته است. سال گذشته هر کیلو زعفران حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار افغانی فروخته می‌شد اما امسال هر کیلو زعفران در حدود یک لک افغانی قیمت دارد.
شماری از کشاورزان زعفران در ولایت هرات نیز می‌گویند که امسال حاصلات و بهای این گیاه نسبت به‌سال‌های گذشته قناعت‌بخش است.
هرات از شمار ولایت‌هایی در کشور است که بیش‌ترین ساحه‌ی کشت زعفران را در خود جای داده‌است و شمارِ زیادی از ساکنان این ولایت مصروف کشت و پرورش این گیاه استند.
از سویی هم، شماری از افراد، مشمول زنان که روزانه مصروف چیدن گُل در این مزرعه‌ی زعفران هستند، از فراهم شدن زمینه‌ی کار برای شان خوش‌حال استند.
آنان می­گویند با آن‌که این کار به‌گونه‌ی مؤقتی است؛ اما بازهم می‌توانند تا حدودی از مشکلات ‌شان بکاهد.
جلیل احمد که روزانه گل زعفران می‌چیند و در بدَل آن تن‌خواه دریافت می‌کند، می­گوید: "گل زعفران می‌چینیم و روزانه تا ۳۰۰ افغانی درآمد دارم و از این طریق خرچ خانواده‌ی ۱۰ نفری‌ام را پیدا می‌کنم؛ اما این کار و پول آن کم است و برای ما کافی نیست."
سیّد همایون، یکی دیگر از کارگرانی است که از بام تا شام گُل زعفران می‌چیند، او می‌گوید: "این کار خوب است؛ ولی چند روز است و تمام می‌شود. تمام مردم افغانستان کارگر استند ما از حکومت خود خواهش می‌کنیم که برای مردم زمینه‌ی کار را فراهم کند تا آن‌ها بتوانند خرچ زندگی‌شان را تأمین کنند."
کشاورزان زعفران می‌گویند که اداره‌ی طالبان باید برای شان زمینه‌های کشاورزی بهتر و آسان‌تر را فراهم کند و از آنان حمایت کند تا بتوانند با کشت بیش‌تر زعفران، برای افراد تهی‌دست زمینه‌ی کار را فراهم نمایند.
هم اکنون هر کیلوگرم زعفران پروسس شده در ولایت هرات تا ۱۱۰ هزار افغانی به‌فروش می‌رسد؛ در حالی‌که این مبلغ در سال‌های گذشته به ۲۰ تا ۲۵ هزار افغانی می‌رسید.
بربنیاد گفته‌های مسؤولان، برای بازاریابی بیش‌تر حاصلات زعفران، قرار است دهلیز هوایی ایجاد شود و نیز برای تهیه‌ی بازار فروش با مؤسسات همکار صحبت شده‌است و شمارِ زیادی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش زعفران در افغانستان شده‌اند.
Магазин по продаже одежды - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.11.2022
دومین مرکز تجارتی خانم ها در هرات
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала