ایران: ایجاد یک کمیته امنیتی منطقه ای برای همکاری با کابل مهم است

© @https://twitter.comکاظمی قمی
کاظمی قمی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.11.2022
عضو شوید
نماینده رئیس جمهور ایران در امور افغانستان: تهران بر این باور است که برای جلوگیری از تهدید تروریستی باید یک کمیته امنیتی و تبادل اطلاعات با مقامات افغانستان ایجاد شود.
به گزارش اسپوتنیک، حسن کاظمی قمی، نماینده ریاست جمهوری ایران در امور افغانستان گفت: تهران بر این باور است، که برای جلوگیری از تهدید تروریستی باید یک کمیته امنیتی و تبادل اطلاعات با مقامات افغانستان ایجاد شود.
این سیاستمدار ایرانی پس از نشست رایزنی‌های "فرمت مسکو" درباره مسائل افغانستان که در روسیه برگزار شد، گفت: "کشورها و کشورهای منطقه‌ای همسایه با افغانستان باید در چارچوب یک کمیته هماهنگ‌کننده یا کمیته امنیتی به افغانستان کمک کنند".
کاظمی قمی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.08.2022
قمی: نمایندگان ایران و افغانستان پس از درگیری میان مرزبانان دوکشور جلسه برگزار کردند
وی در عین حال تاکید کرد، که این به این دلیل نیست که کشورهای همسایه افغانستان باید به روش هایی مانند کمپین های نظامی برای مبارزه با تروریسم متوسل شوند، افزود، که می توان از طریق آموزش نیروها، تبادل اطلاعات و تامین تجهیزات به کابل کمک کرد.
به عبارت دیگر کشورهای همسایه باید در این زمینه با کابل همکاری کنند. کاظمی قمی با تاکید بر اینکه مسئولیت حفظ امنیت مردم و سرحدات با کشورهای همسایه بر عهده رهبری افغانستان است، گفت: باید اینگونه کمک شود.
او افزود، که کمک باید جمعی و گروهی باشد.
به گفته وی، مسائل امنیتی در پرتو تهدید تروریستی یک موضوع جدی است، زیرا تروریسم مرز نمی شناسد، در حالی که فقدان امنیت و بی ثباتی در افغانستان کشورهای همسایه را تحت تأثیر قرار می دهد و کل منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد.
نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در عین حال تاکید کرد، که وضعیت و ثبات افغانستان نیز ارتباط مستقیمی با ایجاد یک دولت فراگیر و مردمی دارد.
حسن کاظمی قمی، نماینده ریاست جمهوری ایران در امور افغانستان گفت: فرمت رایزنی مسکو درباره مسائل افغانستان با هدف یافتن راه هایی برای بهبود وضعیت افغانستان و کمک به آن بدون دخالت در امور این کشور است.
به گفته وی، آخرین نشست "فرمت مسکو" با هدف یافتن راه هایی برای کمک به کابل و همچنین راه های بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان به ویژه مبارزه با تروریسم و ​​تشکیل دولت فراگیر برگزار شد.
این سیاستمدار ایرانی گفت: "جستجوی راه هایی برای کمک به افغانستان در چارچوب این ابتکار منطقه ای به معنای دخالت در امور داخلی کشور نیست. من فکر می کنم که "فرمت مسکو" می تواند به بهبود وضعیت افغانستان کمک کند".
پیش از این، چهارمین نشست "فرمت مسکو" درباره افغانستان در سطح نمایندگان ویژه به تاریخ 16 نوامبر در مسکو برگزار شد. فرمت مسکو در مورد افغانستان در اپریل 2017 ایجاد شد. این 11 کشور علاقه مند به حل و فصل افغانستان را گرد هم می آورد - کشورهای روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان هستند.
یادآوری می کنیم، که پیش از این قمی در درگیری گروه طالبان با فرمانده مهدی در بلخاب گفته بود، که در این درگیری امریکا دست دارد. این دیدگاه قمی مورد انتقاد بسیاری از شهروندان افغانستان به ویژه هزاره ها قرار گرفت و آنها در پاسخ قمی نوشتند، که بکارگیری هزاره ها در سوریه قانونی و دفاع هزاره ها از خودشان غیرقانونی است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала