صندوق "خسارت و آسیب" نتیجه نشست کوپ 27

© AFP 2023 / Ahmad GharabliМировые лидеры на групповом снимке саммита ООН по климату COP27 в Шарм-эль-Шейхе, Египет
Мировые лидеры на групповом снимке саммита ООН по климату COP27 в Шарм-эль-Шейхе, Египет - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.11.2022
عضو شوید
اعضای نشست COP27 در روز پایانی با صدور سندی توافق کردند که برای حمایت از کشورهای آسیب‌پذیر در تطبیق خود با فجایع اقلیمی، یک صندوق "خسارت و آسیب" تشکیل شود.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه، بیست‌ونهم عقرب از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد به‌مناسبت ختم کنفرانس COP27 منتشر شده آمده است که این کنفرانس با دو موضوع "عدالت و جاه‌طلبی" سازماندهی شده بود.
طبق بیانیه، عدالت برای کسانی که در خط مقدم هستند و در ایجاد بحران اقلیمی نقشی ندارند و جاه‌طلبی برای زنده بودن و بیرون کشیدن بشریت از "صخره‌ی اقلیمی."
به گفته‌ی او "این کنفرانس گام مهمی در جهت عدالت برداشته" و از تصمیم ایجاد صندوق برای خسارت و فعال شدن آن در آینده استقبال کرده است.
گفتنی است که در کنفرانس کوپ ۲۷ که در شرم‌الشیخ مصر برگزار شده بود، حدود ۲۰۰کشور توافق کردند که صندوقی را برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیر از تهدیدات اقلیمی ایجاد کنند.
آنتونیو گوترش در ادامه بیانیه خود افزوده است که "سیاره ما هنوز از اطاق اضطرار بیرون نشده" و کاهش گازات گلخانه‌ای مشکلی است که در این کوپ (کوپ ۲۷) روی آن صحبت نشده است.
سازمان ملل می‌گوید که جهان هنوز به یک جهش عظیم در جاه‌طلبی اقلیمی نیاز دارد. همچنان آمده است که اگر جزیره‌ای از روی نقشه پاک شود یا کشوری در افریقا بخاطر تغییرات اقلیمی تبدیل به بیابان شود، بخاطر جبران آن دیگر وقت مخواهیم داشت.
افغانستان از جمله کشور هایی است که بیشترین آسیب ها را از تغییرات اقلیمی متحمل می شود در صورتیکه در بروز آنها کم ترین نقش ممکن را داشته است. در هنگام شروع این نشست وزارت خارجه طالبان بیانه ای را صادر کرده بود که بر اساس آن از اشتراک کننده گان این اجلاس خواهان رسیدگی به وضعیت دشوار اقلیمی افغانستان شده بودند.
Climate Change  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.11.2022
کنفرانس کوپ - 27 بدون حضور افغانستان شروع شد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала