افزایش واردات اجناس تولید ایران از مرز دوغارون

© AFP 2023 / Thibauld Malterreممنوع شدن صادرات ۶ محصول کشاورزی به عراق
ممنوع شدن صادرات ۶ محصول کشاورزی به عراق  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.11.2022
عضو شوید
مدیرکل گمرک دوغارون تایباد گفت: در سه ماهه اخیر، با افزایش صادرات ایران در این مرز زمینی، بالغ بر 26 میلیون دلار کالا به افغانستان صادر شد که افزایش ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.
به گزارش اسپوتنیک، سیدحسین رحیمی‌زاده مدیرکل گمرک دوغارون در گفت و گو با خبرنگار فارس در تایباد اظهار کرد: در سه ماهه اخیر امسال، میزان ۸۷ هزار و ۷۰۹ تن اجناس تولیدی به ارزش ۲۶ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۶۳۵ دلار از طریق گذرگاه رسمی دوغارون به کشور افغانستان صادر شده که افزایش ۱۷ درصدی در ارزش دلاری را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می دهد و از لحاظ وزنی نیز تغییری نداشته است.

وی گفت: در ماه های مهر، شهریور و مرداد امسال همچنین ۱۴۲ هزار و ۶۹۵ تن انواع اجناس تولیدی از مسیر دوغارون به مقصد کشور افغانستان ترانزیت شده که ۴۰۶ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۱۲۶ دلار ارزش آن بوده است.

مدیرکل گمرک دوغارون افزود: ترانزیت به این معناست که اجناس تولیدی از مبدا کشوری دیگر، از طریق جمهوری اسلامی ایران به مقصد افغانستان ارسال می شود و ترانزیت اجناس تولیدی در این معبر بین المللی نیز در همین بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ دلاری و وزنی به ترتیب 26 درصد و 55 درصد افزایش پیدا کرده است.

رحیمی‌زاده ادامه داد: در حوزه واردات هم سه هزار و ۶۲۴ تن اجناس تولیدی به ارزش ۲ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۶۵۳ دلار از افغانستان وارد کشورمان شده؛ هر چند که ۵۰ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: سیمان، آهن آلات، فراورده های نفتی و میوه و تره‌بار از عمده اجناس تولیدی صادر شده به افغانستان و کنجد و سنگ خام هم عمده اجناس تولیدیهای وارداتی از این همسایه شرقی بوده اند.

وی بیان کرد: مبادلات تجاری با افغانستان در مرز دوغارون تایباد از مسیرهایی همچون گمرک، بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی و پایانه مرزی دوغارون انجام می شود که گفتنی است در سه ماهه اخیر ۱۸ هزار و ۵۹۰ دستگاه کامیون از این معبر زمینی خارج شده است.

مدیرکل گمرک دوغارون با بیان اینکه این کانون اقتصادی در زمره پنج گمرک برتر کشور قرار دارد؛ اذعان کرد: این گمرک مرزی با قدمتی بیش از یک قرن، تامین کننده بخش عمده ای از درآمد ارزی کشور است و نقش موثری در جریان انتقال اجناس تولیدی و مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان دارد.
توافق وزارت های خارجه ایران و افغانستان برای تقویت روابط دو کشور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.11.2022
تاثیر "کشت فراسرزمینی" در توسعه تجارت بین ایران و افغانستان چیست؟
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала