توقعات روسیه و تاجیکستان از طالبان چیست؟

© Sputnik / Алексей ДружининДиректор Службы внешней разведки РФ Сергей Нарышкин перед началом совещания президента РФ Владимира Путина с постоянными членами Совета безопасности РФ (21 февраля 2020). Москвa
Директор Службы внешней разведки РФ Сергей Нарышкин перед началом совещания президента РФ Владимира Путина с постоянными членами Совета безопасности РФ (21 февраля 2020). Москвa - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.11.2022
عضو شوید
سرگئی ناریشکین، رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در جریان سفر خود به دوشنبه با رئیس جمهور تاجیکستان درباره افغانستان صحبت کرد.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، در جریان مذاکرات با رئیس جمهور تاجیکستان گفته است که وضعیت افغانستان به این بستگی دارد که طالبان چقدر سریع می توانند بین اقشار و گروه های مختلف مردم به اجماع دست یابند و این دلیل خواهد بود.
به گفته ناریشکین، به منظور مشارکت جامعه جهانی در آینده افغانستان، سرویس های اطلاعاتی هر دو کشور از نزدیک تحولات وضعیت دشوار در افغانستان از جمله در چارچوب دستور کار بین المللی برای افغانستان و منطقه را زیر نظر دارند.
آقای برنا صالحی کارشناس روابط بین الملل در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که روسیه و کشور های آسیای میانه به طالبان این پیام را ارسال می کنند که اگر می خواهید با دنیا شما را به رسمیت بشناسد و با شما وارد رابطه شود شروط اولیه را باید عملی کنند.
ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل محروم شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.11.2022
مناظره مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نکات مهم درباره افغانستان

از بین بردن خطر تروریزم از خاک افغانستان و تشکیل یک دولت همه شمول که شامل تمام اقشار، احزاب و جریانات سیاسی باشد؛ آنعده از گروههایی که طالب نباشند و یا هم با طالب مخالف باشند شروطی است که تنها در این صورت است که روسیه و کشور های آسیای میانه می توانند با طالبان وارد روابط دوام دار و سازنده شوند.

برنا صالحی
کارشناس روابط بین الملل
اقای ویس ناصری در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت صحبت های آقای نارشکین و رئیس جمهور تاجیکستان بازگو کننده این مسئله است که توافق و تعامل روسیه و تاجیکستان مبتنی است بر استفاده طالبان از خرد و عقلانیت سیاسی در تشکیل یک حکومت فراگیر با حضور تمام نمایندگان مردم از اقشار مختلف و گروههای مختلف سیاسی که جنبه مشروعیت ملی این حکومت را تثبیت کند.

هیچ کشوری در سطح منطقه و جهان تصمیم ندارد دولتی که نماینده یک قوم از اقوام افغانستان باشد، دولتی که مبتنی براستبدادگری ایدئولوژیک باشد، دولتی که قانون اساسی نداشته باشد، ساختار حکومتی نداشته باشد و کار به اهل آن سپرده نمی شود، دولتی که باعث تهدید های براندازانه برای کشور های همسایه خود باشد، به رسمیت بشناسد. ترس جهان از صدور انقلاب، وحشت و ترور، و گروههای تروریستی از افغانستان به سراسر دنیا است.

ویس ناصری - اسپوتنیک افغانستان
ویس ناصری
کارشناس امور سیاسی
آقای ناصری اضافه کرد که تمام گروه های افراطی کشور های همسایه از جمله طالبان پاکستان، ایغور ها، نهضت اسلامی ازبکستان و حرکت اسلامی تاجیکستان، همه در افغانستان جابجا شده اند. این گروه ها در افغانستان فرصت این را دارند که نمونه قدرت گیری طالبان، با زور، با وحشت و انتحار در کشور های خود پیاده کنند و قدرت سیاسی دولت های مرکزی خود را تضعیف کنند.
وی اضافه کرد اگر یک دولت قانونمند در افغانستان حاکم شود، یک حکومت فراگیر که در آن قانون توسط افراد مسلکی تطبیق شود و یک دولت پاسخگو باشد هرگز به تهدید امنیتی مبدل نخواهد شد.
کشور هایی که در آغاز به روی کار آمدن طالبان از آنها حمایت های دیپلماتیک می کردند حالا تغییر موضع داده اند. دلیل این چرخش این است که مردم افغانستان ناراضی هستند و دولت ساختار مردمی ندارد و خاک افغانستان به تهدید جدی برای امنیت منطقه تبدیل شده است. امارات اسلامی نیت صدور افکار تندروانه خود را به کشور های همسایه دارد. بنا بی ثباتی افغانستان بی ثباتی منطقه و جهان را به دنبال خواهد داشت. وی گفت راه حل مشکل تشکیل یک حکومت قانونمند و ملی در افغانستان است.
فرمت مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.11.2022
بیانیه مشترک شرکت کنندگان در فرمت مشاوره مسکو درباره افغانستان
با توجه به نظریات کارشناسان به این نتیجه می رسیم که افغانستان در حال حاضر برای کشور های همسایه خود، از جمله تاجیکستان به یک تهدید امنیتی تبدیل شده است و به همین خاطر است که در تمامی نشست های اخیر از جمله نشست مشورتی فرمت مسکو و اجلاس عمومی سازمان ملل قطعنامه هایی که صادر شده است نشاندهنده نگرانی های جامعه جهانی از عملکرد طالبان است. افغانستان بدون یک دولت قانونمند و فراگیر نمیتواند اعتماد جامعه جهانی و منطقه ای را بدست بیاورد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала