ازبکستان علاقه مند به گفتگو با ایالات متحده در مورد افغانستان است

© Sputnik / Valery Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر عواقب چند زنی در ازبکستان: محبت نو و قلوب شکسته
عواقب چند زنی در ازبکستان: محبت نو و قلوب شکسته - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.11.2022
عضو شوید
دفتر مطبوعاتی شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان روز پنجشنبه گفت که مقامات ازبکستان علاقه مند به ادامه گفت وگو با ایالات متحده در مورد افغانستان هستند که به تضمین ثبات در آسیای مرکزی کمک می کند.
به گزارش اسپوتنیک، میرضیایف در 24 نوامبر استوارنامه خود را از جاناتان هنیک سفیر جدید آمریکا در ازبکستان دریافت کرد.
"ایالات متحده آمریکا یکی از مهم ترین و قابل اعتمادترین شرکای جهانی ازبکستان است. همچنین خاطرنشان شد که همکاری های چندجانبه در قالب C5 + 1 و ادامه گفت وگوها در مورد افغانستان به تضمین ثبات در منطقه ما کمک می کند. در این بیانیه پس از این مراسم آمده است.
رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد که در شرایط جدید مشارکت استراتژیک، ازبکستان علاقه مند به گسترش همکاری های دوجانبه در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری، کشاورزی، نساجی، انرژی، آموزش، نوآوری، بهداشت و درمان است.
پیش از این نشریه آنلاین پولیتیکو گزارش داده بود که ایالات متحده در ازای کمک به مبارزه با تروریست ها در افغانستان، 50 فروند هواپیما و بالگرد نظامی به ازبکستان و تاجیکستان منتقل می کند. ما در مورد خودروهایی با منشاء آمریکایی صحبت می کنیم که سال گذشته خلبانان افغان با آنها به کشورهای همسایه گریختند و از دست طالبان فرار کردند (جنبش طالبان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است). به گزارش پولیتیکو، طالبان از همسایگان خود می خواهند که هواپیماها و هلیکوپترهای سبک تهاجمی را که ایالات متحده در اختیار دولت سرنگون شده افغانستان قرار داده است، برگردانند. بعداً، هنیک به خبرنگاران گفت که تصمیم در مورد هواپیماهایی که از افغانستان به ازبکستان پرواز می کنند هنوز گرفته نشده است، مذاکرات ادامه دارد.
در اوایل ماه اگوست سال گذشته، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان تشدید کردند، در 15 اگوست، طالبان وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه اگوست، از فرودگاه کابل که تحت حفاظت نظامیان آمریکایی بود، اتباع کشورهای غربی و افغان‌هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند. در شب 31 اگوست، ارتش ایالات متحده فرودگاه کابل را ترک کرد و به نزدیک به 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتامبر، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان به عنوان وزیر امور خارجه خدمت می کرد و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
Бронированный T-28D-5 Nomad с бомбами на аэродроме в Лонг-Тиенге, сентябрь 1972 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.11.2022
سرنوشت طیارات نظامی آمریکایی در ازبکستان معلوم می شود
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала