نیمی از سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی توسط مهاجرین افغانستان صورت گرفته است

© Sputnikخراسان رضوی
خراسان رضوی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.11.2022
عضو شوید
رئیس انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در خراسان رضوی گفت: بین ۴۵ تا ۵۰ درصد از سرمایه گذاری خارجی در این استان را بازرگانان افغان انجام داده اند و از این حیث اتباع این کشور رتبه نخست را در میان سایر سرمایه گذاران خارجی استان به خود اختصاص داده‌اند.
رئیس انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در خراسان رضوی، بشیر احمد اربابی در این خصوص افزود:از سال گذشته که در کشور افغانستان نابسامانی هایی به وجود آمد سرمایه گذاران زیادی به ایران وارد شده اند.
وی گفت: دین، فرهنگ، مرز و جغرافیای مشترک موجب شده سرمایه گذاران افغانستانی خود را جدا از مردم ایران ندانند از این رو نخستین مقصد برای سرمایه گذاران افغانستانی و هدف سرمایه گذاری ایران است.
رئیس انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در خراسان رضوی به فعالیت هزار و ۶۰۰ شرکت افغانستانی در این استان اشاره کرد و گفت: اگر هر شرکت فقط ۱۰ فعال اقتصادی داشته باشد می توان به فعالیت حدود ۱۶ هزار تاجر و فعال اقتصادی و همچنین اشتغال زایی قابل توجه در قالب این مجموعه اشاره کرد.
اربابی انجمن فعالان اقتصادی افغانستانی را پل ارتباطی بین بازرگانان ایرانی و افغانستانی دانست و افزود: ساماندهی تجار افغانستانی در قالب یک پایگاه واحد و هماهنگ و همچنین تجمیع سرمایه های خرد هموطنان برای زمینه سازی سرمایه گذاری بهتر در استان از دیگر اهداف انجمن یاد شده است.
وی شمار اعضای انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در خراسان رضوی را حدود ۵۰۰ تاجر و فعال اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: ورود ارز به ایران و تبدیل آن به ارز نیمایی از مشکلات مهم تجار افغانستانی است که هزینه هنگفتی نیز به آنها تحمیل می کند.
اربابی اضافه کرد: برای گرفتن مجوز خروج از ایران تا ۱۵ روز معطل می شویم و از طرفی تمدید و دریافت پروانه کار فعالان اقتصادی اتباع نیز گاهی تا ۲ ماه و نیم طول می‌کشد.
وی ضمن تاکید بر این که یک تاجر نباید دغدغه اقامتی داشته باشد افزود: برای رفع این مسایل با اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی و اداره گذرنامه تعاملات خوبی داشته‌ایم.
ممنوع شدن صادرات ۶ محصول کشاورزی به عراق  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.11.2022
افزایش واردات اجناس تولید ایران از مرز دوغارون
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала