کشته و زخمی کردن 19 باشنده ای دایکندی از سوی جنگجویان گروه طالبان

دایکندی
دایکندی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2022
عضو شوید
منابع محلی در ولایت دایکندی از کشته و زخمی کردن 19 باشنده ای ولایت دایکندی از سوی جنگجویان گروه طالبان با هجوم به منطقه‌ی "سیوک" از مربوطات نیلی، مرکز این ولایت خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، دست‌کم سه منبع معتبر گفته‌اند، که این یورش جنگجویان گروه طالبان چهارشنبه شب (2 قوس) آغاز شده و طالبان تا اواخر شب گذشته به قتل، آزار و اذیت مردم ادامه داده‌اند.
یکی از منابع گفت، که طالبان دست‌کم هشت نفر را تیرباران کرده و 11 نفر دیگر به‌شمول زنان، کودکان و افراد مسن را زخمی کرده‌اند. به‌گفته‌ی این منبع، طالبان پنج جوان باشنده‌ی منطقه‌ی "سیوک" را بازداشت کرده‌اند.
منبع علاوه کرد، که ده‌ها نفر دیگر از باشندگان منطقه‌ی "سیوک" از ترس طالبان به کوه‌های پوشیده از برف متواری شده‌اند. او گفت که طالبان این افراد را به اتهام مسلح بودن در حکومت گذشته و همکاری با "جبهه مقاومت" کشته، زخمی و آواره کرده‌اند. این منبع اما گفت که در این منطقه هیچ مقاومت مسلحانه علیه طالبان وجود نداشته است.
محقق: گروه طالبان باشندگان ۱۷روستا را در‌ دایکندی و غور کوچ اجباری داده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.11.2022
محقق: گروه طالبان باشندگان ۱۷روستا را در‌ دایکندی و غور کوچ اجباری داده‌اند
با این حال، یکی دیگر از منابع گفت، که طالبان به خانه‌ی فردی به نام "هاشم خان" حمله کرده و سپس دست به قتل عام مردم زده‌اند.
یک منبع دیگر گفت، که کشته‌شدگان از دو خانواده "هاشم خان و محمدداد جعفری" هستند. محمدداد جعفری باشنده‌ی ساحه‌ی "سر سیوک" است و هاشم خان نیز باشنده‌ی ساحه‌ی پایین این منطقه.
این منبع گفت، که هاشم خان و محمدداد جعفری از سال‌ها به این طرف با پسران "غریب‌حسین بیگ" دعوای زمین داشته‌اند. به‌گفته‌ی او، هرچند این دعوا چندین بار در دوران جمهوریت فیصله شده بود، اما دوباره از سوی طرفین فسخ شده است.
منبع اضافه کرد، که هاشم خان و پسران محمدداد جعفری به‌خاطر همین دعوا از طرف دعوای‌شان ترس داشته و همیشه با خود سلاح حمل می‌کرده‌اند. او گفت، که طالبان به کمک طالبان محلی از این موضوع آگاه شده و فردی به نام "مالی" از نزدیکان پسران جعفری را نزد آنان فرستاده و گفته‌اند که سلاح‌شان را تحویل بدهند.
منبع گفت، که پسران جعفری در پاسخ گفته‌اند که با طالبان مشکل ندارند و اگر این گروه امنیت‌شان را تأمین می‌توانند، آنان حاضراند سلاح را به طالبان تحویل بدهند. "مالی" این پاسخ را به طالبان منتقل می‌کند، اما طالبان "مالی" را پس از شنیدن این پاسخ و ناتوانی او در تسلیم‌دهی پسران جعفری و هاشم‌خان، تیرباران کرده‌اند.
منبع گفت، که طالبان در این هنگام یک پسر کوچک هاشم خان را نیز تیرباران کرده‌اند. به‌گفته‌ی او، دو پسر دیگر هاشم‌خان در حال حاضر در بازداشت طالبان به‌سر می‌برند.
منبع توضیح داد، که طالبان چهارشنبه شب به منطقه هجوم برده و بر خانه‌ی پسران محمدداد جعفری حمله کرده‌اند. در این حمله سه پسر جعفری و از هر یک آنان یک-یک پسر زیر سن 18 سال کشته شده‌اند.
منبع در مورد آمار زخمیان جزئیات نداد، اما گفت، که تنها از زخمی‌شدن یک زن در این حمله مطلع است. او در عین حال گفت که چندین نفر دیگر تاکنون مفقود اند و از سرنوشت‌شان خبری نیست.
منابعی که در این باره صحبت کرده‌اند، محمدعلی صداقت را متهم می‌کنند که طالبان را در این حمله یاری کرده‌اند. یکی از منابع گفت، که صداقت با پسران غریب‌حسین بیگ رابطه‌ی نزدیک دارد.
محمدعلی صداقت در دوران جمهوریت از "افراد مسلح غیرمسئول" به حساب می‌آمد، اما بعدا به روند صلح پیوست. منابع می‌گویند، که او در تسلیم‌دهی ولسوالی خدیر به طالبان و تیرباران 13 نظامی پیشین در این ولسوالی پیش‌قدم بوده است.
با این حال، روزنامه اطلاعات روز موفق به برقراری تماس با آقای صداقت نشده و خود او نیز تاکنون به این اتهامات پاسخ رسمی نداده است.
مسئولان محلی طالبان در دایکندی نیز تاکنون در این باره دیدگاه شان را بیان نکرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала