در تخار 1500 جریب زمین برای پشتو تباران توزیع می شود

© @https://twitter.comحمله طالبان به چندین روستا در ولسوالی چاه‌آب تخار
حمله طالبان به چندین روستا در ولسوالی چاه‌آب تخار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.11.2022
عضو شوید
طالبان تصمیم دارند برای ناقلین پشتون‌تبار در این ولایت، یک هزار و ۵۰۰ جریب زمین توزیع ‌کنند.
به گزارش اسپوتنیک، باشنده‌گان ولسوالی خواجه بهاوالدین تخار می‌گوید که طالبان دست به توزیع زمین زده‌اند که یک هیات بلندرتبه این‌ گروه، برای خیمه نشینان تاجیک‌تبار و اوزبیک‌تبارانی که از سوی طالبان کوچ ‌اجباری داده شده بودند، دستور توزیع یک هزار و ۵۰۰ جریب زمین داده است و این بخشش برای جلب رضایت ناقلین پشتون‌تباری است که برای توزیع زمین به تاجیک‌های این ولایت نارضایتی نشان داده بودند.
باشندگان این ولسوالی می‌گوید: "پشتون‌ها به رهبری مولوی کمال، از قوماندان‌های طالبان، می‌گویند که شما به تاجیکان ۱۵۰ جریب زمین توزیع می‌کنید، مردم محل خانه ندارند، جای ندارند، به ما هم یک چیزی بدهید. جای در جای هیأتی که از مرکز آمده بود، یک هزار و ۵۰۰ جریب زمین را به پشتون‌های ناقل توزیع کرد."
ناقلین پشتون‌تبار که قرار است در این گستره از زمین‌ها جابه‌جا شوند، از ولایت‌های عمدتاً پشتون‌نشین‌اند.
این در حالی است که ۳۷۰ خانواده تاجیک‌تبار در این فصل سرما زیر چادر در این ولایت روز و شب خود را می‌گذرانند. به گفته منابع، طالبان ۳۷۰ خانواده تاجیک‌تبار و اوزبیک‌تبار را شش ماه پیش از روستای مهاجرقشلاق ولسوالی خواجه‌بهاوالدین به حمایت از ناقلین پشتون‌تبار، کوچ اجباری داده‌اند. تاجیکانی که دهه‌ها است در این روستا زنده‌گی می‌کنند، حالا مجبور شده‌اند خانه‌های‌شان را به طالبان و افراد این گروه واگذار کنند.
  تیرباران دو دانش‌آموز در اندراب‌ بغلان از سوی طالبان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.11.2022
کوچ اجباری پنج خانواده در ولسوالی بنوی اندراب از سوی جنگجویان گروه طالبان
طالبان در جریان امسال، صدها خانواده غیرپشتون را از ولسوالی دوشی ولایت بغلان، ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، بخش‌هایی از ولایت پنجشیر و ولایت دایکندی کوچ اجباری داده‌اند.
منابع می‌گویند که طالبان سه روز پیش برای تطبیق و توزیع یک ‌هزار و ۵۰۰ جریب زمین به ساحه "القناق" ولسوالی خواجه‌بهاوالدین رفته بودند که با واکنش مردم روبه‌رو شدند.
پس از به قدرت ‌رسیدن طالبان و سقوط کابل به دست این گروه، هزاران تن مجبور شدند کشور را ترک کنند. با این حال شماری هم به کوچ اجباری کشانده شده و طالبان آنان را از خانه‌های اجدادی‌شان کوچ داده‌اند. تخار در صدر ولایت‌هایی است که طالبان باشنده‌گان آن را به کوچ از روستاهای‌شان مجبور کرده‌اند و باشنده‌گان دیگر مناطق حتا از آن‌سوی مرز با پاکستان را در آن جابه‌جا می‌کنند.
سال گذشته در ماه میزان، دیده‌بان حقوق بشر با نشر گزارشی اعلام کرد که طالبان به باشنده‌گان ۱۵ ولسوالی ولایت‌های دایکندی و ارزگان که شامل دو هزار و ۸۰۰ تن از ساکنان هزاره‌تبار می‌شد، دستور داده‌اند تا خانه‌ها و زمین‌های خود را ترک کنند. در این گزارش گفته شد که طالبان هزاره‌ها و دیگر مردم را در پنجشیر، بغلان، دایکندی، ارزگان و مزارشریف مجبور به کوچ کرده‌اند.
همچنان تاکنون چندین گزارش‌ مبنی بر کوچ اجباری اوزبیک‌ها و ترکمن‌ها در ولایت جوزجان با حمایت گروه طالبان منتشر شده است. طبق گزارش‌ها، هزاران جریب زمین و خانه‌های باشنده‌گان ترک‌تبار ولسوالی قوش‌تپه ولایت جوزجان با حمایت طالبان از سوی کوچی‌ها غصب شده است.
محقق: گروه طالبان باشندگان ۱۷روستا را در‌ دایکندی و غور کوچ اجباری داده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.11.2022
طالبان در تلاش تغییر ترکیب قومی در مناطق تحت کنترول خود هستند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала