روسیه سه گزینه برای پاسخ به سقف قیمت نفت در نظر دارد

© Fotolia / Edelweissاحتمال برداشته شدن تحریم های نفتی و مالی علیه ایران در اوایل سال 2016
احتمال برداشته شدن تحریم های نفتی و مالی علیه ایران در اوایل سال 2016 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.12.2022
عضو شوید
ویدوموستی: مقامات روسیه سه گزینه واکنشی به سقف قیمت نفت ارائه کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، مقامات روسیه سه گزینه را برای مکانیسم واکنش به معرفی سقف قیمتی واردات نفت روسیه توسط کشورهای 7 بزرگ (G7) و اتحادیه اروپا (EU) ایجاد کرده اند. ویدوموستی روز چهارشنبه 16 آذر با اشاره به منابع نزدیک به کابینه می نویسد.
به گفته طرفداران این نشریه، پیش نویس فرمان مربوطه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین توسط دولت وی با دولت مورد بحث قرار گرفته است.
گزینه های پاسخ
به گفته منابع این نشریه، گزینه اول شامل ممنوعیت کامل فروش نفت به کشورهایی است که از این محدودیت حمایت می کنند، از جمله اگر آنها مواد خام را از روسیه نه به طور مستقیم، بلکه از طریق کشورهای واسطه یا حتی زنجیره آنها خریداری کنند. به عنوان مثال، اگر یک کشور بی طرف به طور رسمی نفت بخرد، اما کشور عضو G7 دریافت کننده نهایی آن شود، عرضه مسدود خواهد شد.
گزینه دوم شامل ممنوعیت صادرات تحت قراردادهایی است که شامل شرط سقف قیمت، صرف نظر از کشور گیرنده است.
به عنوان گزینه سوم، معرفی قیمت به اصطلاح شاخص در نظر گرفته شده است، یعنی تعیین حداکثر تخفیف برای نفت اورال روسیه به درجه مرجع برنت، در صورت افزایش تخفیف، فروش ممنوع خواهد بود. با این حال، به گفته گفتگوی نشریه، این جایگزین کمترین احتمال را دارد.
در حالی که هیچ یک از این گزینه ها تایید نشده است، جایگزین های دیگر یا ترکیبی از آنها امکان پذیر است. منبع این روزنامه افزود: این موضوع قرار بود روز سه شنبه ۱۵ قوس در نشستی با رئیس جمهور از جمله با حضور شرکت های نفتی مورد بررسی قرار گیرد.
نظرات کارشناسان
یوگنی میرونیک، کارشناس بازار سهام در BCS World of Investments، در مصاحبه با این نشریه، هیچ چیز جدیدی در دو گزینه اول ندید. وی توضیح داد که آنها اظهارات قبلی مقامات دولتی مبنی بر خودداری از تامین مواد اولیه به کشورهایی که با شرایط سقف قیمت موافقت کرده اند را تکرار می کنند. وی معتقد است که از گزینه سوم با قیمت شاخص، مسئولان امر خودداری می کنند.
میخائیل واسیلیف، تحلیلگر ارشد Sovcombank، گزینه دوم را با ممنوعیت هرگونه عرضه تحت قراردادها در نظر گرفت، که در آن سقف یکی از شرایط است، به احتمال زیاد، زیرا به نظر منعطف ترین است و امکان حفظ حضور نفت روسیه را فراهم می کند. بازار جهانی که برای همه طرف ها سودمند است.
واسیلیف توضیح داد که هم مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان نفت علاقه‌مند به ایجاد چنین زنجیره‌هایی برای صرفه‌جویی در نفت روسیه و جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بحبوحه فصل گرما و تورم بالای جهانی هستند.
نیکیتا بلوخین، تحلیلگر ارشد آلفا بانک معتقد است که گزینه دوم واقع بینانه ترین به نظر می رسد. وی یادآور شد که این گزینه قبلاً توسط الکساندر نواک، معاون نخست وزیر و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام شده بود و گفتند که روسیه فقط به قیمت های بازار قانع می شود، یعنی در حال حاضر نفت روسیه با آن فروخته می شود.
به گفته بلوخین، گزینه سوم دشوار است، زیرا رسمی کردن رویکردهای قیمت بازار، به ویژه در مواجهه با شرایط متغیر بازار، دشوار است.
پیشبینی میانگین قیمت نفت در سال 2017 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.12.2022
واکنش فدراسیون روسیه به تعیین سقف قیمت نفت
سقف قیمت
در 2 دسامبر، اتحادیه اروپا رسما تایید کرد که بر سر سقف قیمت نفت روسیه 60 دلار در هر بشکه توافق کرده است. در ابتدا، کشورهای بیشتری طرفدار محدوده 65 تا 70 دلار در هر بشکه بودند، اما لهستان خواستار محدودیت 30 دلاری شد و در توافق دخالت کرد.
این اقدام از روز دوشنبه، پنجم دسامبر، همراه با بسته تحریم‌های "نفتی" اتحادیه اروپا که شامل ممنوعیت عرضه نفت دریایی از روسیه است، اجرایی شد. به دلیل نقش مهمی که شرکت های غربی در حمل و نقل نفت و بازار بیمه ایفا می کنند، سقف باید کارساز باشد. نکته این است که خریداران در کشورهای ثالث تنها در صورتی می توانند به خدمات شرکت های اروپایی دسترسی داشته باشند که هزینه خود مواد اولیه از حداکثر معرفی شده بیشتر نباشد.
موضع روسیه
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در 3 دسامبر از خودداری مسکو با چنین شرایطی در اتحادیه اروپا خبر داد.
ما این سقف را نمی پذیریم
دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه: رئیس جمهور ولادیمیر پوتین این موضع را در ماه سپتامبر بیان کرد، زمانی که این ایده شروع به بحث شد. اجرای ابتکار عمل، به نظر او، تنها منجر به افزایش قیمت خواهد شد.
معاون نخست وزیر الکساندر نواک تاکید کرد که سیاسی شدن بخش انرژی تنها می تواند باعث کمبود منابع در بازار شود. ما قصد نداریم نفت و فرآورده های نفتی را به کشورهایی که اصل سقف قیمت را با تغییر جهت گیری بعدی عرضه به شرکای بازارمحور یا کاهش تولید اعمال می کنند، عرضه کنیم.
ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه، ایده اتحادیه اروپا را تحریک آمیز و ضد روسی دانست و پیش بینی کرد مشکلاتی در بازارهای جهانی انرژی و پیامدهای "مخرب" برای همه وجود داشته باشد.
پیشبینی میانگین قیمت نفت در سال 2017 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.12.2022
واکنش فدراسیون روسیه به تعیین سقف قیمت نفت
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала