حملات داعش در یک سال گذشته

© AFP 2023 / Carl CourtA Muslim protester with an Islamic flag in central London
A Muslim protester with an Islamic flag in central London - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.12.2022
عضو شوید
گروه داعش مسوولیت حملات متعدد در این کشور را برعهده گرفته است که در بیشتر آسیب برای افراد غیرنظامیان رسیده است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فرانس پریس، گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله روز دوشنبه به هوتل لونگان کابل را بر عهده گرفت.
با وجود اطمینان های مقامات امنیتی طالبان، در ماه های اخیر تعداد حملات داعش در این کشور افزایش یافته است. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، گروه داعش - خراسان مسوولیت حملات متعدد در این کشور را برعهده گرفته است که در بیشتر آن افراد طالبان هدف قرار داده شده اند، اما سبب کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده است.
اسپوتنیک مجموعه‌ای از حملات افغانستان در یک سال گذشته که داعش مسئولیت آن ها را به عهده گرفته برای شما جمع آوری نموده.
حمله 1400 / 26 آگیست 2021 بزرگترین حملهٔ داعش در ماه اگست در جریان عملیات تخلیه و در نزدیکی میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی کابل صورت گرفت که حداقل 182 نفر کشته شدند، از جمله 169 غیرنظامی افغان و 13 نفر از اعضای ارتش ایالات متحده.
21 اپریل 2022 مسجد شیعیان در مزار شریف، گروه تروریستی داعش با انتشار پیامی مسئولیت حمله بر نمازگزاران مسجد شیعیان در مزار شریف را بر عهده گرفت. در بیانیه داعش آمده است که در این حمله حداقل ۱۰۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند. شفاخانه ابو علی سینا بلخی در مزار شریف آمار قربانیان را ۳۱ کشته و ۸۷ زخمی اعلام کرده است.
1 مه 2022 انفجار یک بس مسافربری بمب‌گذاری شده در شهر کابل پایتخت افغانستان را که منجر به کشته شدن دست‌کم یک زن شد را بر عهده گرفت. در جریان این حادثه ۳ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند داعش مسئولیت برعهده گرفته بود.
8 مه 2022 حمله موشکی از افغانستان به تاجیکستان، شاخه خراسان داعش مدعی شده که روز شنبه به خاک تاجیکستان حمله موشکی انجام داده‌ است برپایه گزارش‌ها این حمله از خاک افغانستان صورت گرفته‌ است. پیش از این، ادعاهای مشابهی نیز در مورد حمله به خاک ازبکستان منتشر شده‌ بود.
26 مه 2022 مزارشریف، مرکز بلخ در شمال افغانستان، در نتیجه سه انفجار چندین بمب پی در پی دست‌کم ۹ نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند.
18 جون 2022 حمله به معبد سیک‌ها در کابل که طی آن دو نفر، از جمله یک عبادت‌کننده سیک و یکی از نیروهای طالبان کشته و هفت نفر دیگر مجروح شدند، داعش مسئولیت این حمله به عهده گرفته بود.
6 آگیست 2022 در منطقه "سرکاریز" یکی از محله های شیعه نشین کابل، در این رویداد دست کم هشت نفر جان باختند و ۱۸ نفر دیگر زخمی شدند.
11 اگیست 2022 حمله به مدرسه‌ای در کابل، گروه "داعش"، مسئولیت حمله به مدرسه‌ای در کابل، پایتخت افغانستان را بر عهده گرفت که در این حمله انتحاری شیخ رحیم‌الله حقانی، روحانی برجسته طالبان، که سخنرانی‌های تندی علیه ستیزه‌جویان داعش ایراد می‌کرد، کشته شد.
5 سپتامبر 2022 ، حمله انتحاری به سفارت روسیه در کابل، هشت نفر شامل دو کارمند سفارت روسیه جان باختند و چندین تن دیگر نیز زخمی شدند. به گزارش رسانه های افغانستان در روز 6 سپتامبر، داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
12 نوامبر 2022 مینی‌بس حامل داکتران سپاه 207 الفاروق در حوزه پانزدهم امنیتی شهر هرات، که دست کم 5 نفر کشته و بیش از 18 نفر زخمی شدند. گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله را به عهده گرفته بود.
ازسویی هم روی این موضوعات اکمل بقا کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، گفت:
طالب توانایی دفع پروژه داعش را به ان بزرگی اش ندارد و قرار اطلاعات موثق اکثریت طالبان که از این گروه ناراضی می شوند به گروه داعش میپیوندند صفوف این گروه را روز به روز تقویت می کنند باورمندی من این است که بعد از طالب داعش است که به منطقه درد سر ساز خواهد شد و مشکلات بشتر و بشتر به این کشور های که برای شان تعهد می سپارند و اولین ضربات به این ها خواهد رساندند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала