کاظمی قمی به عنوان سرپرست سفارت ایران در افغانستان گماشته شد

© Abdul Qahar Balkhiتوافق وزارت های خارجه ایران و افغانستان برای تقویت روابط دو کشور
توافق وزارت های خارجه ایران و افغانستان برای تقویت روابط دو کشور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2022
عضو شوید
نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران به عنوان سرپرست سفارت این کشور در افغانستان گماشته شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حسن کاظمی قمی به عنوان سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان معرفی شد.
این خبرگزاری نوشته است: بنا بر اعلام عباس بدری‌فر، رایزن سفارت ایران در کابل، با توجه به اینکه ماموریت بهادر امینیان به عنوان سفیر پیشین در افغانستان به پایان رسیده است، حسن کاظمی به عنوان سرپرست سفارت ایران در این کشور معرفی شده است.
کاظمی قمی ازآغاز به کار دولت سیزدهم ایران به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان کار می کرد.
با توجه به اینکه هفته گذشته خبری مبنی بر تعیین کاظمی قمی به عنوان سرپرست سفارت ایران در کابل منتشر شده بود، وزارت امور خارجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، که او همچنان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان خواهد بود.
کاظمی قمی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.08.2022
قمی: نمایندگان ایران و افغانستان پس از درگیری میان مرزبانان دوکشور جلسه برگزار کردند
یادآوری می کنیم، که بهادر امینیان سفیر پیشین ایران در افغانستان معتقد است که گروه طالبان برای افغانستان،‌ منطقه و جهان یک فاجعه و مصیبت است، اما ایران چاره‌ای جز استفاده از این فرصت ندارد و می‌تواند مانند لشکر مغول، طالبان را متمدن کند.
در فایل‌های هک‌شده خبرگزاری فارس، که از سوی گروه بلک‌ریوارد افشا شده، متن کامل سخنان ماه گذشته بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، در جمعی در تهران نشر شده است.

آقای امینیان پس از توضیحاتی درباره ماهیت و عملکرد گروه طالبان و مشکلاتی که جمهوری اسلامی،‌ علی‌رغم همکاری با طالبان،‌ با این گروه دارد، گفته است: "ما هیچ راهی نداریم مگر این که در کنار طالبان بایستیم و از آنها استفاده کنیم."
او سپس طالبان را با لشکر مغول‌ مقایسه می‌کند و می‌گوید: "ما تجربه تاریخی داریم که مغول‌ها به کشور ما آمدند اما فرهنگ و تمدن ما آنقدر غنی بود که از مغول‌ها استفاده کردیم. آن‌ها را مسلمان و شیعه کردیم. مروج زبان فارسی کردیم. الان هم اگر بتوانیم از این کارها کنیم، فرصت آن فراهم است. کنار آن‌ها بایستیم و تمام نقاط منفی آن‌ها را کنترل کنیم. این کار را می‌توانیم انجام دهیم."

سفیر ایران در کابل در این سخنرانی می‌گوید که سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) از گروه طالبان حمایت می‌کند. او بدون اشاره به جزییات،‌ می‌گوید "حمایت موساد از طالبان حداقل یک زخم بزرگی بین ما و طالبان ایجاد کرده است."

او معتقد است که طالبان با وجود اینکه دو دهه با امریکا جنگیده‌، اما ضدامریکایی نیست و اگر جمهوری اسلامی دیر بجنبد "آمریکایی‌ها به راحتی می‌توانند آن‌ها را مصادره کنند". به باور این دیپلمات ارشد ایرانی، امریکای‌ها با وجود خروج از افغانستان اکنون "افغانستان را به گروگان گرفته‌اند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала