نشست ویژه ای شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه
برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.01.2023
عضو شوید
شورای امنیت سازمان ملل متحد در هفته پیش رو نشست ویژه ای درباره افغانستان برگزار خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، این نشست قرار است در تاریخ سیزدهم ماه جنوری سال ۲۰۲۳ به پیشنهاد امارات متحده عربی و جاپان پشت درهای بسته برگزار شود.
سخنگوی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد در صفحه تویتر خود نوشته است، که هدف از این نشست چگونگی ارایه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان است که کارمندان زن در آن نقش مهم دارند.
شهد مطر، سخنگوی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد گفت: "امارات متحده عربی و جاپان با توجه به آخرین تصمیمات اعلام شده از سوی گروه طالبان و تأثیر آنها از جمله بر وضعیت انسانی خواستار برگزاری نشست خصوصی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در ۱۳ جنوری شده‌اند".
Флаг у Штаб-квартиры ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.12.2022
نگرانی سازمان ملل درباره پیامدهای ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی در افغانستان

این درحالی است، که گروه طالبان در بیست و چهارم دسامبر سال ۲۰۲۲ کار بانوان در نهادهای غیرحکومتی را به تعلیق درآورد.
سید مهدی افضلی، تحلیلگر روابط بین‌الملل، برگزاری این نشست‌ها را به سود کشور می‌داند و معتقد است: "به هر پیمانه که نشست‌های بین‌المللی در ارتباط با تحولات افغانستان برگزار شود به نفع افغانستان است. ولی مهم این است که آیا نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه بر حل معضل افغانستان و ایجاد یک بستر گفتمانی است یا نه. هرچقدر که نقش مردم افغانستان و جایگاه آنها در این نشست‌ها مورد توجه قرار گیرد وضعیت افغانستان تحلیل خواهد شد".
او ادامه داد که به هر پیمانه این نشست‌ها به طرف سیاسی شدن حرکت کند و به نفع امنیتی شدن حرکت کند، به همان پیمانه مردم افغانستان آسیب می‌بینند و کشورهای مختلف در شورای امنیت سازمان ملل متحد براساس منافع خود تصمیم می‌گیرد تا منافع مردم افغانستان".
انتظار می‌رود، که مارتین گریفیث، مسئول کمک های سازمان ملل متحد در هفته‌های آینده برای دیدار با مقام‌های طالبان به افغانستان سفر کند.
سازمان ملل متحد گفته است، که ۹۷ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند، دو سوم مردم برای زنده ماندن به کمک نیاز دارند و ۲۰ میلیون نفر با گرسنگی شدید روبرو هستند.
با این وجود، برخی سازما‌ن‌های کمک رسان به دلیل تعلیق کار بانوان فعالیت های خود را در افغانستان متوقف کردند‌.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала