افزایش تلفات نیروهای پیشین افغانستان به خاطر خودداری امریکا از فروش دوربین‌های شب‌بین

© facebook Ministry of Defense پس زدن یورش جنگجویان طالبان از سوی نیروهای دولتی افغانستان 
پس زدن یورش جنگجویان طالبان از سوی نیروهای دولتی افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2023
عضو شوید
دسترسی گروه طالبان به دوربین‌های شب بین در برابر نیروهای حکومت پیشین افغانستان"سبب شد که تلفات سنگین‌ به نیروهای این کشور وارد شود و در بسیاری نقاط مورال به صفر رسیده بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، رفیع فاضل، معاون پیشین شورای امنیت افغانستان، روز پنجشنبه مدعی شد، که پس از توافق دوحه، امریکا از فروش دوربین‌های شب‌بین به حکومت افغانستان خودداری کرد.
به گفته او، در برابر طالبان به کمک پاکستان به این دوربین‌ها دسترسی پیدا کرده و تلفات نیروهای ارتش افغانستان را بالا بردند.
او در تویترش نوشت، که حکومت پیشین می‌خواست ۶۰۰ قاب دوربین‌ شب‌بین را از یک شرکت امریکایی بخرد، اما مقامات ایالات متحده آن را "خلاف روحیه تفاهمنامه دوحه" تلقی کرد و اجازه صدور آن را به افغانستان ندادند.
دستیابی طالبان به دوربین‌های شب‌بین بعد از سال ۲۰۱۷‌، به معضل بزرگی برای نیروهای امنیتی افغانستان تبدیل شد. طالبان با استفاده از تاریکی شب به راحتی می‌توانستند که نیروهای امنیتی افغانستان را مورد هدف قرار دهند و تلفات این نیروها را بالا ببرند.
معاون پیشین شورای امنیت گفت، که دسترسی طالبان به دوربین‌های شب بین"سبب شد که تلفات سنگین‌ به نیروهای ما وارد شود و در بسیاری نقاط مورال به صفر تقرب پیدا کند."
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان: توانایی داریم بدون حضور نیروهای خارجی موفق کار کنیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2021
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان: توانایی داریم بدون حضور نیروهای خارجی موفق کار کنیم
پیش از دستیابی طالبان به دوربین شب‌بین نیز ارتش افغانستان با معضل تلفات بلند نیرو دست و پنجه نرم می‌کرد. تلفات روزانه نیروهای مسلح افغانستان بیش از ۵۷ نفر در روز تخمین زده می‌شد. با این حال، مدیران و فرماندهان قوای مسلح افغانستان نتوانستند این مشکل را تا آخر حل کنند.
نحوه دستیابی طالبان به دوربین‌های شب‌بین همواره به عنوان یک مساله مطرح بوده است. معاون پیشین شورای امنیت مدعی است که پاکستان به طالبان در قسمت خرید این وسیله از اوکراین و چین کمک می‌کرد.
در مقابل، طالبان ادعا کردند، که تجیهزاتی چون دوربین‌های دید شب و سلاح‌های لیزری را از "نیروهای امنیتی افغانستان" به دست می‌آوردند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در دسامبر ۲۰۱۷ گفت که این سلاح‌ها را در جریان درگیری با نیروهای خارجی یا از نیروهای مسلح دولت افغانستان در برابر پول خریداری کردند.
وزارت دفاع افغانستان همواره ادعای فروش سلاح از سوی نیروهای افغانستانی به طالبان را رد می‌کرد. جنرال دولت وزیری، سخنگوی پیشین وزارت دفاع افغانستان در اپریل ۲۰۱۸ به نیویارک تایمز گفت، که ارتش می‌تواند "حساب تمام دوربین‌های شب‌بین را پس بدهد."
این روزنامه به نقل از مقامات امریکایی گزارش داد، که افزون بر فساد در ارتش، برخی اوقات این تجهیزات در میدان جنگ توسط نیروهای امریکایی و افغانستانی رها می‌شد.
به نظر می‌آید که شورای امنیت ملی سابق در تامین تجهیزاتی چون دوربین شب‌بین از کشورهای دیگر نیز مشکل داشت. یک مقام بلندپایه پیشین نظامی به افغانستان اینترنشنال گفت، که رفیع فاضل، معاون این شورا، در صدد خرید دوربین شب‌بین از یک شرکت بریتانیایی بود اما حکومت بریتانیا مجوز صدور مستقل آن به افغانستان را صادر نکرد.
همچنان، او گفت فاضل و همکارانش در صدد خرید این تجهیزات از اوکراین نیز بودند اما "به علت اختلافات در شورای امنیت" در خریداری آن از این کشور ناکام ماندند.
سوالی که بی‌پاسخ باقی می‌ماند این است که ارتش افغانستان بیشتر از طالبان به تجهیزات پیشرفته نظامی، از جمله دوربین‌های شب بین مجهز بود. اما، تسلیحات و تجهیزات باعث نشد که ارگ و فرماندهان ارتش جلو افزایش قدرت و پیروزی نهایی طالبان را بگیرد.
مقامات حکومت اشرف غنی در برابر سیل انتقادات به خاطر سقوط دولت سابق تلاش دارند که توافق ایالات متحده با طالبان در دوحه را عامل اصلی سقوط معرفی کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала